Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. MANAGEMENT ZMĚNY.
Management změny (Change management) „Jedinou jistotou je změna.“
Změna – odchylka (posun) od předpokládaného (cílového, plánovaného) stavu nebo průběhu procesu.
Management změny– směr managementu spočívající jednak v připravenosti reakcí na podněty okolí (pasivní aspekt) a také na iniciaci samotné změny (aktivní aspekt)
Typy změn
pozitivní - negativní
malé změny – velké změny
Důvody změn
Vnější příčiny
Vnitřní příčiny
Závažnost změn
Kvantitativní ukazatel
Kvalitativní ukazatel
Plánování změny
Plánovanost změn
Záměrné (zamýšlené) změny – spontánní změny, programové změny – proaktivní strategie
Nezáměrné (nezamýšlené) změny – poruchy, ohrožení, příležitost – reaktivní strategie
Časový průběh změn
Postupný (průběžný) průběh
Skokový (zlomový) průběh
Objekt změn
Organizační struktura podniku
Procesy organizace
Technologie v podniku
Produkty
Lidské zdroje
Modely řízení změny
Obecný model řízení změny
Analytická fáze
Návrhová fáze – vytvoření modelu, stanovení agenta změny, intervenční oblasti podniku
Realizační fáze
Hodnotová fáze
Lewinův model řízený změny
Rozmrazení - přesvědčit
Provedení změny (přechod na novou úroveň)
Zamrazení (stabilizace)
Postoje ke změnám
Maximálně pozitivní vztah
Maximálně negativní vztah
Příležitost (aktivní přístup)
Hrozba (pasivní přístup)
Odpor ke změnám - Jednotlivec-kolektiv
-Oprávněný – neoprávněný
- Zjevný – skrytý
- Jasně cílený – nejasně vyjádřený
- Mocensky založený – pozičně slabý
- Aktivní - pasivní
Překonání odporu ke změnám (J. P. Kotter)
Vyvolat vědomí naléhavosti uskutečnit změnu
Sestavení koalice spolupracov. prosazující změny
Vytvoření vize a strategie
Komunikace
Posílení pravomoci zaměst. v širokém měřítku
Vytváření krátkodobých vítězství
Využití výsledků k podpoře dalších změn
Zakotvení nových přístupů do podnikové kultury
Základní přístupy managementu změn
Proaktivní manažerské myšlení a jednání
Přístupy ekonomicky účelné redukce změn s negativní důsledky
Přístupy identifikace a zhodnocení podnikatelských příležitostí
Přístupy trvalého zlepšování
Reengineering
Přístupy trvalého zlepšování
Demingův zlepšovací cyklus PDCA
◦ P – Plan – naplánování zamýšleného zlepšení (záměr)
◦ D – Do – realizace plánu
◦ C – Check – ověření výsledku realizace oproti původnímu záměru
◦ A – Act – úpravy záměru i vlastního provedení na základě oveření a plošná implementace zlepšení do praxe
Základní doporučení
◦ Týmy – trvalé, ad hoc týmy
◦ Měřitelnost
◦ Rychlost zlepšování
Reengineering
Směr managementu změny, který hledá příležitost k úspěchu v radikálních změnách orientovaných především do oblasti řízení.
Filosofie - Procesní přístup