Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management otázky na ústní

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (232.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DĚLENÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURY

  • DĚLBA PRÁCE

    • Předmětná specializace (návaznost) – výrobková, zákaznická, regionální

    • Funkční specializace (podobnost)

  • ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ – POČET STUPŇŮ ŘÍZENÍ (PODLE ČLENITOSTI)

  • čím je větší rozpětí ízení, tím je ízení složitější a méně efektivníjší práce manažera

    • Vysoká (strmá) organizační struktura – velký počet stupňů řízení a malý počet útvarů, pracovníků.

    • Nízká (široká, plochá) organizační struktura – malý pčoet stupňů řízení, ale je více útvarů (pracovišť), praconíků podléhající jednomu vedoucímu.

  • Dělba pravomoci a odpovědnosti

1) Tradiční struktury

  1. Liniové – nejstarší, označované jako vojenské, nejzákladnější, přesně definované vztahy

- Výhodou – jednoduchá, nákladově přijatelná

- Nevýhodou – nadřízený musí řešit vše (náročné)

  1. Funkcionální - Jako podřízený – několik nadříz.

- výhody: specializace práce, zvyšuje se kvalifikace, odbornost řízení

- nevýhody: narušení principu odpovědnosti jednoho hl.vedoucího, problém nejednotného vedení, křížení příkazů, nákladnější řízení.

  1. Liniově-štábní - Kombinace liniové a štábní - nadřízený má svůj štáb (pomáhá mu - osobní sekretářka, všeobecní odborní pracovníci, specializovaní lidé a vysoce vzdělaní -> nemá rozhodovací pravomoc, pouze pomáhá)

-Výhodou – ulehčení vedoucímu, zvýšení efektivnost

- Nevýhodou – konflikty

2) Cílově programové struktury

  1. Projektové- případě přípravy projektů

- součástí jsou odborné úvary (speciální prjektové skupiny), koorinátor projektu a všichni jsou podř. lin. vedoucímu.

- koorinátor sleduje průběh, realizaci a koordinuje vzathy mezi pracovišti (omezená rozhodovací pravomoc – není plně zodpovědnýza projekt).

  1. Maticové – řeší se více projektů souběžně

- vytvořená z liniových + štábních + projektových.

- založeno na principu toho, že specialisté řeší projekt v rámci více skupin.

- pružná orgaizační forma s dočasnou působností

-nevýhody – složité, narušení principů

- výhody – vyšší efektivnost, menší náklady

  • Míra pravomoci a odpovědnosti

    • Centralizované - soustředění rozhodovacích pravomocí v řídícím centru organizace v rukou vrcholového vedení

    • Decentralizované - velká organizace se podle určitého kritéria rozdělí na dílčí ucelené organizační celky (obchodní jednotky), které mají relativní volnost ve svém fungování, zejména v řízení a rozhodování.

  • Časové trvání

    • Trvalé

    • Dočasné

PROCES TVORBY ORGANIZAČNÍ STRUKTURY

  1. Identifikace potřebných hlavních, obslužných a pomocných činností

  2. Provedení dělby práce

  3. Sdružování specializovaných činností do útvarů

  4. Zajištění způsobů koordinace

  5. Vyřešení pravomoci a odpovědnosti

12. Plánování.

Plánování = každodení proces, který je spojen s formulací cest, jak těchto cílů dosáhnout.

Témata, do kterých materiál patří