Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ukazuje směr vývoje podniku
Vymezuje hlavní strategické směry podniku
Umožňuje orientaci podniku v konkurenčním prostředí
Základní charakteristiky SM
Dlouhodobý charakter
Vysoké riziko
Dynamický přístup – flexibilita
Kreativní přístup
Obsah SM:
-
Určení dlouhodobého zaměření podniku a přijímání rozhodnutí, která vedou k dosahování cílů.
-
Plánování, rozmisťování, organizování a řízení potřebných podnikových zdrojů a jejich účelná spotřeba.
-
Účelné řízení vztahů mezi okolím a podnikem v prospěch podniku při nenarušení vzájemné vazby mezi dodavateli, odběrateli a veřejností.
-
Soulad všech součástí organizačního podnikového systému v zájmu dosažení stanovených cílů.
-
Postoj podniku k tomu „jak, kdy, kde a komu“ by měl podnik konkurovat a „proč“.
Vlastnosti strategického rozhodování
unikátní charakter rozhodnutí – náklady, nevratný charakter;
ekonomická efektivnost a možné sociální dopady strategického rozhodnutí;
multikriteriální charakter strategických problémů – protichůdnost aktivit a různá váha důležitosti aktivit;
existence nekvantifikovatelných faktorů - nelze je vyjádřit hodnotově;
nedokonalá informovanost při řešení strategických problémům;
nedostatek informací a delší časový horizont splnění cílů - charakter otevřených systémů;
úloha lidského činitele - individuální vlastnosti - subjektivní kriteria.
Strategické myšlení
Strategické myšlení představuje komplex poznávacích a účelově zaměřených myšlenkových aktivit vrcholového managementu podniku, zaměřených na dosahování stanovených strategických cílů firmy.
Principy strategického myšlení
princip myšlení ve variantách,
princip permanentnosti strategického procesu,
princip interdisciplinárního myšlení
princip tvůrčího myšlení,
princip syntézy intuitivního a exaktního myšlení,
princip myšlení v čase,
princip uplatňování zpětnovazebního myšlení,
princip vědomí práce s rizikem,
princip koncentrace,
princip etiky.
Zájmové skupiny a SM
Zájmová skupina - skupina jednotlivců a institucí mající vliv na podnik nebo jsou podnikem ovlivňováni
Vlastníci, Zaměstnanci (odbory), Manažeři, Místní komunita, Stát a jeho orgány, Dodavatelé, Odběratelé, Věřitelé
Vize
Vize pomáhají popsat cíl organizace. Vyjadřuje co by podnik chtěl dosáhnout a jakým způsobem.
Často také zahrnují hodnoty organizace.
Měly by být inspirací pro chování zaměstnanců.
Postup tvorby vize
Vytvoření představy o své budoucnosti
Popsat jakých cílů by chtěl podnik v nejbližších asi 5 letech dosáhnout
Brainstorming s klíčovými zaměstnanci podniku (získat jejich představu)
Identifikace hlavní, centrální myšlenky (jak a v čem budu lepší než konkurence)
Způsob měření dosažených výsledků (seznam měřitelných faktorů)
Popis hodnot podniku