Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metody analýzy interního prostředí
Analýza hodnototvorného řetězce - podle m. Portera:
Hodnototvorné funkce – vytvářejí podnikový zisk
Hlavní podnikové funkce - řízení vstupních operací, výroba a provoz, řízení výstupních operací, marketing a odbyt, servisní služby
Podpůrné funkce- řízení lidských zdrojů, technologický rozvoj, nákupní činnost (obstaravatelská činnost), infrastruktura podniku
METODA 7S –strategy, structure, systems, style, shared values, skills, staff
METODA 6M – management, machines, men, markets, materials, money
METODA VRIO– values, rareness, irritability, organization
Produktové analytické metody:
BCG MATICE- podstatou je hodnocení jednotlivých produktů, tedyvýrobků či služeb podniku ve dvou dimenzích:míra růstu na trhu (růst trhu) a podíl na trhu (tržní pozice)
GE MATICE- hodnocení postavení organizace v určitém oboru
ABC ANALÝZA -rozdělení položek do tří kategorií, podle jejich procentuálního podílu na celkové hodnotě zvoleného parametr. Cílem je dozvědět se, které produkty firmě přinášejí nejvíce či nejméně peněz.
Druckerova klasifikace produktů – prohloubení portfolia
Syntéza - metody
KONFRONTAČNÍ SWOT ANALÝZA
Zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace
Vnější prostředí – příležitosti, ohrožení (matice ot)
Vnitřní prostředí – silné stránky, slabé stránky (matice sw)
Strategie:
Wo – hledání (turnaround strategie)
So – využití (agresivně růstová strategie)
St – konfrontace (diverzifikační strategie)
Wt – vyhýbání (obranná strategie)
MATICE IFE, EFE, IE
Matice ife – interní prostředí podniku
Matice efe – externí prostředí podniku
Matice ie – hodnocení interních a externích faktorů
Způsob hodnocení
Váhy 0 – 1
Známky ife 4 (výrazné s) – 3 (nevýrazné s) – 2 (nevýrazné w) – 1 (výrazné w)
Známky efe 4 (výrazné o) – 3 (nevýrazné o) – 2 (nevýrazné t) – 1 (výrazné t)
MATICE QSPM- quantitative strategic planning matrix
Hodnocení (skóre atraktivity): 4 (vysocepřijatelné) – 3 (pravděpodobně přijatelné) – 2 (možná přijatelné) – 1 (nepřijatelné) – 0 (irelevantní)
SPACE ANALÝZA- strategic position and action evaluation
Vnitřní síly podniku - finanční síla podniku, konkurenční výhoda podniku
Vnější prostředí podniku - síla odvětví, stabilita prostředí
Strategie - agresivní strategie, konkurenční strategie, konservativní strategie, defenzivní strategie
DYNAMICKÁ STRATEGICKÁ ROZVAHA- podstata metody - jednotlivé, dílčí scénáře vývoje podstatných faktorů.
Postup:
Vytvoření dílčích scénářů (vývoj trhu v daném sektoru, vývoj procesů v daném sektoru, vývoj teritoriální alokace, vývoj financování v daném sektoru, vývoj konkurence, vývoj okolí podniku)
Souhrnný scénář vývoje sektoru
Analýza kritických silných a slabých stránek podniku
Stanovení konkurenční pozice podniku v daném podnikatelském segmentu
Navržení strategie podniku