Veřejná správa výcuc ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
složení vlády
předseda – navrhuje členy vlády, řídí činnost, svolává a řídí schůze, vystupuje jménem vlády, apod.
místopředsedové – první zastupuje předsedu, ostatní mohou nebo nemusí být ministry
Úřad vlády – organizační, dopravní, ochranná funkce
Pomocné orgány – legislativní rada vlády, poradní orgán (posuzuje návrhy zákonů), odbory, svaz zaměstnavatelů
Formy složení vlády – většinová (nadpoloviční vítězství politické strany), koaliční (vytvoření koalice po domluvě s ostatními stranami) a menšinová (politická strana zvítězila ve volbách, nemá ale většinu a nechce nebo nezískala koaličního partnera)
5. Organizační principy ve VS
Princip centralizace – spojován s principem koncetrace, pravomoc je vyhrazená nejvyššímu organizačnímu článku, konkrétní rozdělení na nižší stupně je výsledkem delegování, správní orgány a úřady, VS je vykonávána z 1 úřadu, nemá nižší složky
Princip decentralizace – umožňuje nezatěžovat nejvyšší organizačí složku, státní orgán zrušil a jeho funkce je přenesena na obce či kraje
Princip dekoncetrace – některá ministerstva si zřizují pobočky na úrovni nestátních subjektů, v ně státní správy, bývalé okesní úřady přeneseny na obce nebo kraje
Princip územní – vymezuje působnost veřejnoprávních orgánů ve vztahu k určitému území (orgány celostátní – ministerstva / menší územní obvody – orgány obcí)
Prncip rezortní – odvětvový, založen na vnitřních vazbách v rámci konkrétního odvětví
Princip monokratický – v čele příslušného orgánu stojí 1 osoba
Princip kolegiální – veřejnoprávní orgán je tvořen více jak jednou osobou, potřeba souhlasné vůle většiny osob, které orgán tvoří (rada kraje)
Princip volební – k ustavování veřejného orgánů
Princip jmenovací – povolování k výkonu řídící funkce ve veřejnoprávním orgánu jmenováním (vnitřní – starosta, vnější – prezident)
6. Metody VS (metody působení)
Základní členění metod působení je obecné a konkrétní
Obecné metody působení
přesvědčovací
veřejnoprávní subjekty nestátního charakteru (samosprávným)
rozsáhlé využití k pozitivní stimulaci těch, vůči nimž směřuje cestou zajištění plné informovanosti, veřejného ocenění (vhodné využití tisku, rozhlasu)
donucovací
subjekty státní správy a velmi část uplatňována tam, kde přesvědčovací nebyla úspěšná
je potřeba orientovat ji do polohy ochranně garanční
porušení zákonné povinnosti
zákonné zmocnění orgánu VS k jejímu užití
přiměřenost použitých donucovacích prostředků
Konkrétní metody působení
administrativní
mocenský charakter činnosti orgánu VS, založenémna nařizovacích pravomocích ve vztahu moci a podřízenosti
působení na spravované subjekty – jednostranné vymezení úkolů, práva a povinnosti, apod.