Veřejná správa výcuc ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zastupování obce starostou
Starosta jako zaměstnavatel má postavení statut. orgánu ve dvou případech:
fakultativní – nebyla-li zřízena funkce tajemníka OÚ, starosta uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci obce a stanoví jim plat
obligatorně – vůči všem uvolněným členům zastupitelstva obce a tajemníkovi OÚ,pokud jej jmenoval
Zastupuje místostarosta, může být zřízeno i více místostarostů (starosta jmenuje jednoho, kdo ho bude zastupovat v nepřítomnosti)
Působnost
kompetence
zřizovatelské – jmenování, odvolávání tajemníka v souladu se zákonem
informační – stanovuje odpovědnost starosty za informování veřejnosti o činnosti obce (tiskoviny, rozhlas, apod)
ostatní – požaduje po policii ČR spolupráci při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku
23. Obecní úřad
v čele starosta, místostarosta, tajemník + zaměstnanci
vykonává úkoly v přenesené působnosti
v samostatné působnosti plní úkoly, které mu uložilo ZO nebo rada obce, pomáhá výborům Za, komisím rady v jejich činnosti
24. Tajemník
odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné i přenesené působnosti
funkce se povinně zřizuje v obcích s pověřeným obecním úřadem s rozšířenou působnosti
nesmí vykonávat funkce v politických stranách a hnutích
kde nepůsobí tajemník, je starosta
není orgán obce
má rozhodovací povinnosti (vyloučení vedoucích odborů), stanovuje platy zaměstnancům, vydává spisové plány, skartační plány, pracovní řád
zajišťuje plnění úkolů obce v přenesené působnosti, úkoly uložené zastupitelstvem, radou nebo starostou
25. Výbory zastupitelstva obce
Občanský aktiv, který se do obecního zřízení vrátil účinností nového zákona v obcích v roce 2000. Plní úkoly, které jim uloží ZO. Počet členů je vždy lichý. Schází se podle neveřejné potřeby
Povinné výbory jsou finanční a kontrolní
Finanční výbor – provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky
Kontrolní výbor – kontroluje plnění usnesení ZO a RO
Výbor pro národnostní menšiny
tam, kde žije nejméně 10% občanů hlásící se k jiné národnosti než české
Ostatní výbory
nepovinné výbory
osadní výbor (místní) – zapojení občanů, které nemají své zástupce v zastupitelstvu do správy veřejných záležitostí
26. Komise rady obce
nepatří mezi orgány
iniciativní a kontrolní orgán svého zřizovatele – RO
nemají kontrolní působnost
jmenuje rada obce
27. Kraj
vyšší územně samosprávný celek
vytvořit nebo zrušit lze jen ústavním zákonem
územní společenstv občanů, které mají právo na samosprávu
územní základ, občané, soustava orgánů vykonávající veřejnou moc
veřejnoprávní korporace (postavení) – vystupuje v právních vztazích jako PO, na svou odpovědnost, má vlastní majetek, vlastní příjmy, vlastní rozpočet
území kraje složeno z území okresů zařazených do jednotlivých krajů (14)
hranice lze měnit pouze zákonem
vydává Věstník právních předpisů kraje (nálezy ÚS) – zveřejněny do 15 dnů od jejich vydání