státnice - specializace Mezinárodní obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Představ základní oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů (fáze)
Dnes konkurence dodavatelských řetězců – nikoli společností; výrobní podniky závislé na: vlastních provozech + roste závislost na flexibilitě a nákladové efektivitě dodavatelů
OBLASTI DODAVATELSKÉHO PROCESU:
Plánování: vliv na efektivitu zdrojů; důležité zvolit správnou strategii; součástí je stanovení metrik a monitorování řetězce a jak efektivně pracuje, zda spotřebovává přiměřené náklady a poskytuje zákazníkům vysokou kvalitu a hodnotu
Získávání = nákup = obstarávání: jde o nastavení vztahů s dodavateli včetně platebních a dodacích podmínek + aplikace vhodných kritérií pro hodnocení dodavatelů
Výroba: součástí je kontrola kvality, balení a příprava na dodání; procesy potřebné k transformaci surovin a komponent na výrobek nebo procesy vedoucí k vytvoření služby
Dodání = distribuce: jde o příjem objednávek od zákazníků, vhodné rozmístění skladů hotových výrobků, koordinace systémů a prvků dopravující zboží od výrobce k zákazníkům
Vrácení: speciální systémy pro příjem reklamací od zákazníků; nahrazení
Př. řetězce = získání zdroje pitné vody proces čištění vody stroje zaměstnanci pojištění energie a pohonné hmoty přeprava recyklace
Jaké logistické technologie se v logistických řetězcích využívají
Kanban = způsob řízení výroby; úzce spojený s principy štíhlé výroby a systémem Just In Time výroby;
tlačné systémy (=materiál tlačíme do výroby a prochází jednotlivými stanovištěmi až po konečný výrobek – řízeno centrálně)
a tažné systémy ( = KANBAN; založeno na vztahu odběratel-dodavatel; kanbanové karty – odběratel dá kartu předchozímu stanovišti s objednávkou určitého výrobku a stanoviště jej vyrobí a dodá nevýhoda: bez karty nelze pracovat = neefektivní proces) … tažné jelikož chodí od posledního stanoviště v současnosti místo kanban karet i paměťové čipy RFID (= radiofrekvenční identifikace) a čárové kódy = data přenášená přes WIFI do systému skladu = bez skenování a ručního záznamu … štítek RFID nebo celý transportér má anténu a je připojen k příslušnému kontejneru Kanban
smysl při: nepřetržité výrobě; vysokém stupni standardizace produktu; přísně synchronizované výrobě; unikátním značení pro přesné přidělování karet a kontejnerů
QR = quick response = naskenování zboží do systému usnadňuje identifikaci tohoto zboží a je bezpečně evidováno i na několika oddělení (výroba, logistika); jsou pod nimi skryté specifikace zboží a případně v případě součástky jeho použití (v rámci celkového projektu – kam patří); skenuje se snímači … přínosy: zrychlení toku informací; kontrola zásob v reálném čase a možnost jejich snížení; snížení rozsahu manipulace se zbožím; zkrácení doby odezvy jednotlivých článků; pokles nákladů na skladování