1. Nástroje marketingového mixu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cena:
= nejpružnější marketingový nástroj
Faktory ovlivňující cenu:
Vnitřní faktory – cíle organizace, výše nákladů, ostatní nástroje mixu
Vnější faktory – konkurence, poptávka, ekonomické faktory (inflace, příjmy), distribuční síť
Proces stanovení ceny zahrnuje:
Určení cílů
-
zisk a jeho maximalizace
-
tržní podíl
-
růst objemu prodeje
Odhad poptávky
neelastická poptávka – změna cena nemá vliv na změnu množství produktů
elastická poptávka – změna ceny má vliv na množství produktů
stavy poptávky:
negativní – zákazníci se vyhýbají zboží
nulová – zákazníci se nezajímají
klesající – na trhu jsou lepší substituty
nadměrná – poptávka vyšší než výroba
nezdravá – poptávka po nezdravých věcech (cigarety)
Odhad nákladů = spodní hranice pro stanovení ceny
Analýzu cen konkurence
Metody stanovení ceny:
nákladová metoda – stanovena na základě nákladů + přirážka pro zisk
poptávková metoda – stanovena tak, aby vyvolala maximální zisk
konkurenční metoda – stanovena v reakci na ceny konkurence
metoda vnímaní hodnoty – stanovena tak, jak zákazníci vnímají hodnotu produktu
Výběr cenové strategie
závislost na fázi ŽCV
Baťovské ceny – ceny končící č. 9
Skimming (sbírání smetany) - vysoké ceny pro maximalizaci zisku
Pronikání - nízké ceny pro rychlé získání tržního podílu a silné pozice na trhu
Diskriminační ceny – ceny dospělý x dítě
Slevy – množstevní sleva, sezónní sleva
Životní cyklus výrobku a cena:
Zavádění – dle vybrané strategie (cena může být nízká i vysoká)
marketingové strategie:
strategie rychlého sbírání smetany – vysoká nákla. propagace + vysoká cena
strategie pomalého sbírání smetany – nízké nák. propagace + vysoká cena
strategie rychlého pronikání – vysoké nák. propagace + nízká cena
strategie pomalého pronikání – nízké nák. propagace + nízká cena
Růst – cena vysoká, může se snižovat v závislosti na konkurenci
Zralost – nízká cena kvůli velkému množství podobných výrobků na trhu
Úpadek – pokles poptávky -> cena nejnižší
Distribuce:
- zprostředkovává cestu produktu od výrobce k zákazníkovi
Volba distribuční cesty závisí na
druhu a velikosti zboží, konkrétním spotřebiteli, čekací době
Funkce distribuce
Obchodní – zprostředkovatelé + prostředníci nakupují zboží a prodávají ho dále
Logistická - činnosti spojené s dopravou, skladováním výrobku
Podpůrná – aktivity pro usnadnění pohybu zboží
Distribuční kanály – úrovně marketingových cest
bezúrovňová cesta – od výrobce k zákazníkovi
jednoúrovňová – výrobce -> maloobchod -> zákazník
dvouúrovňová – výrobce -> velkoobchod -> maloobchod -> zákazník
víceúrovňová – výrobce -> agent -> velkoobchod -> maloobchod -> zákazník
Typy konfliktů: