Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teaching grammar - přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.6 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Teaching grammar 

• What is grammar? 
• How do people learn grammar.  
• How can I analyse form, meaning and use for 

teaching purposes? 

• What are possible component parts of a 

grammar lesson? 

What is grammar? 

 
This is  65468. We are not at home right now. 
Please leave a message after the beep. 
 Please leave a message after the beep. This is  
65468. We are not at home right now.  
 

What is grammar? 

• “Grammar is process for making a speaker’s or 

writer’s meaning clear when contextual 
information is lacking.” = learners need to 
learn not only the forms but also their 
meanings. ( Thornbury, 1999: 4) 

• “Grammar is a description of rules that govern 

how a language’s sentences are formed.”  

• “Grammar is conventionally seen as study of 

syntax and morphology.” ( Thornbury, 1999: 2) 

Please leave a message after the beep. This is  
65468. We are not at home right now.  

Tickets! 
Coffee?/Please/Milk?/Just a drop. 

Grammar framework 

Meaning 

/semantics 

What does it 

mean? 

Pragmatics 

When and why is it 

used/ 

Form/struct

ure 

How is it 

formed 

Meaning 

Representational –  helps us to represent the world 
by subjects, objects, adverbials, tense, aspect 

The children are playing/The children are playing in the 

garden/  
Interpersonal –  helps us to influence how things happen 
- reflects how we use grammar to ease the task of having 

something done 
Tickets!/ Tickets, please./ Can you show me your tickets, 

please? 

Spoken grammar written grammar  
Grammar syllabus  
selection x grading 
usefulness x frequency 

Core grammar  a/an/the/adjectives-comparatives, superlatives/ 
be-present, past/ can, can’t –ability, request/ 
going to/like+noun/ like+ing/ past 
simple/possessive adjectives/prepositions of 
place and time/present continuous/ present 
simple/should /would/will 

When grading syllabus think about 

• Complexity – less complex structures should 

be taught before the more complex ones e.g. 
present continuous before present perfect 
continuous 

Témata, do kterých materiál patří