Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teaching grammar - přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.6 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Is it consistent with good learning principles? (its efficacy)  try to exclude any distracting or irrelevant details 
 understandable and easy to remember 
 
 

A factor – appropriacy  
How appropriate they are 

age, level, size of the group, monolingual x 
multilingual, Ss’ needs (examination), Ss’ 
interest, available materials, previous learning 
experience, cultural factors, educational 
context( private school, home, abroad) 

How to teach grammar  

Deductive - starts with the presentation of a 
rule and is followed by examples in which is the 
rule applied ( rule-driven). 
Inductive – starts with examples from which a 
rule is inferred ( rule – discovery). 
Texts and contexts – language is context-
sensitive 

Deductive teaching 

Advantages: Gets straight to the point, time-saving, rules can 
be quickly explained. 
 
It respect the intelligence and maturity of many. 
 
It confirms Ss‘ expectations about classroom 
learning. 

Deductive teaching 

Disadvantages:  Grammar explanation encourages teacher 
fronted teaching. 
 
Starting a lesson with grammar presentation can 
be off putting, dull, over technical, 
demotivating. 
 

Implies learning language is simply a case of 
knowing the rules, small children may react 
negatively 
 
Ss may not have sufficient metalanguage             
(language used to talk about language such as 
grammar terminology). 

EXAMPLE OF DEDUCTIVE LESSON 

Thornbury, 2012:31 
 

Inductive teaching 

Advantages : Rules learners discover for themselves are more 
likely to fit their existing mental structures;  
 
mental effort involves greater degree of 
cognitive depth, which ensures more 
memorability 

Ss are more actively involved in the learning 
process, rather than being passive 
 
 
Increases learner‘s autonomy 

Inductive teaching 

Disadvantages: Time consuming,  
Some student may hypothesise the wrong rule, 
or too broad 
Difficult for the teacher to prepare 
Frustrates students who would prefer deductive 
teaching 

Examples of inductive learning 

Thornbury, 2012:50 

Examples of inductive learning 

Témata, do kterých materiál patří