Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teaching grammar - přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.6 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Examples of inductive learning 

Thornbury, 2012:53 
 

Texts and contexts 

Layers of context Co-text 
Context of situation 
Context of culture 
 
Grammar is best taught and practised in context 
Use whole texts as contexts for grammar 
teaching 

Texts and contexts 

Advantages:  Provide co-textual information, allowing learners to 
deduce the meaning. 
 
If texts authentic they offer examples of real 
communication. 
 
If students bring their texts, they will be more 
motivated. 

Disadvantages: Simplified texts may give misleading 
information. 
 
Not all texts will be of equal interest to students. 
 
Ss want quick answer to simple questions, using 
text may seem too complicated. 

Examples of teaching grammar 

through text 

Learners start using a new grammar 

pattern after: 

exposure to the language; 
noticing and understanding the items being 
used; 
trying  to use the language items themselves in 
´safe´ practice ways and in more demanding 
contexts; 
remembering the things they have learnt; 

Present - practise 

Scrivener,  

Structure of present-practice-produce 

Clarification 

Restricted 

output 

Restricted 

output 

Authentic  

output 

Restricted 

exposure 

Clarification 

guided 

discovery 

Restricted 

output 

Restricted 

output 

Authentic 

output 

Clarification  

refers to the point in your lesson where you want 
the learners really to focus on a piece of grammar, 
i.e. to see it, think about it and understand it, to 
become much clearer on its form, meaning and 
use.  (Scrivener , 2011) 

Explanation 

Teacher tells the 

learner 

Guided discovery 

Teacher helps the 

learner to tell himself 

Self directed 

discovery 

Learner tells himself

Advice:  
The best way to avoid over-long, unhelpful 
explanations – prepare them carefully when 
lesson planning:  
information to be stated explicitly (wording of 
the instructions); 
timelines (časové osy); 
substitution tables;  
clear examples and diagrams - to be well-
prepared in advance; 
Prepare the instructions carefully – graded and 
arranged, thinking of possible pitfalls.  

Témata, do kterých materiál patří