Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teaching grammar - přednáška

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.6 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Learnability – natural order of acquisition 
• Teachability  

Grammar rules 

Prescriptive grammar refers to the structure of a 
language as certain people think it should be 
used.  
Descriptive grammar refers to the structure of a 
language as it's actually used by speakers and 
writers. 
Pedagogical  rules that make sense to learners, 
and provides them with means and confidence 
to generate language 

Grammar rules 

Interface 

Descriptive: 
prefix (inter-) , root(face), both used as a noun 
and a verb 
Prescriptive:  
Is it ok to use the word as a verb? 

Grammar rules 

• When they have generic reference , both 

concrete and abstract non count nouns, and 
usually also plural count nouns are … 

• Always use different from, never use different 

to 

• Never use the passive when you can use the 

active 
 

• You use the when the person you are talking 

to knows which person or thing you mean. 

• You do not normally use the with proper 

nouns referring to people 

• If you are talking about something that is 

happening now, you use the present 
continuous: They are watching TV now. 
 

Grammar and methods 

• Grammar –Translation method – explicit 

grammar explanation  

• Direct method - mid 19th century, focused on 

skills, Ss pick up grammar through LA 

• Audiolingualism – strict rejection of grammar 

teaching 

• Communicative Language Teaching (CLT) , 1970s, 

communicative competence consists of more 
than simply the knowledge of rules of grammar 

Grammar now 

Overt grammar teaching – teaching to a 
grammar syllabus and explicitly presenting the 
rules of  grammar. Using grammar terminology 
Covert grammar teaching – teaching to a 
communicative syllabus, dealing with grammar 
questions when they arise in the course of doing 
communicative activities. 

Basic principles for grammar teaching 

E-factor- economy, ease, efficacy 
 
How time-efficient is it? (its economy)   presenting grammar: the shorter the better 
  
How easy is it set up? (its ease)  
the easier an activity is to set up, the better it is 

Témata, do kterých materiál patří