Česká literatura 2.pol. 20.st. - semináře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. 2.
Referát – nemusí tam být systematická analýza
Zkouška s písemnou přípravou
1. Část – metodicky-literárně historiografická (např. česká neoficiální literatura 50. Let/ literární kritika 2. Pol. 20. St./experimentální próza 60. Let) – „kopírují“ sylabus
Mít načtenou primární literaturu
Mít seznam literatury (např. když bychom měli hodně děl od Hrabala, tak je možné, že se na to bude ptát)
Říkáme, co jsme četli a jaká je poetika autora
2. Část – inspiruje se seznamem četby
Vybere nám jednu knížku – začínáme tím, jaká je poetika textu, vysvětlíme to, pak se to rozšiřuje
V seznamu můžeme mít i odbornou literaturu (např. literaturu ze seminárky), téma referátu, téma seminárky
21. 2.
Ludvík Vaculík – Sekyra - 1966
Časové roviny
Nemá zápletkovou strukturu
Různí vypravěči
Velkou část tvoří dopisy otce z Persie
Vypravěč románu je střídán vypravěčem dopisů (tatínkem)
Oslovování fiktivního adresáta
Kompozičně provazují
Apelativní funkce řeči mluvčího
Postavy – rodina, známí (neznáme jména, víme jen „bratr“, „švagr“…)
Prostor – rodina je z nějaké lokality (Praha x Morava) – kontrast lexika – nářečí
Moravské lexikum – autentičnost mluvčího – lidé z Moravy jsou pravdiví, důvěryhodní, mluví tak, jak mluví
Pražské lexikum – klišé, významová prázdnota – prostředí politiky – nedůvěryhodnost, oblast předstírání
Dlouhá souvětí – plno asociací – spojeno s dětskými myšlenkami
Román deziluze
Mluvčí se dostává z iluze ideologické (jeho příbuzní např. říkají, že vystoupí ze strany…)
Vztah s otcem – otec je zarytý komunista/syn představuje „socialismus s lidskou tváří“
Román s autobiografickými prvky
Rozhodnutí navštívit mladšího bratra vyvolá vzpomínky na dětství i minulé roky dospělosti a ty se prolínají se současností
Vyrovnává se se vztahem k otci, také se vyrovnává s ideologií (komunismus)
Otec má až mýtické charakteristiky (když byl syn malý, otec byl velmi významná osoba)
Kompozice
Kapitoly na sebe často těsně navazují
Objevují se retrospektivní epizody, které nejsou chronologicky řazeny
K návštěvě, která je zmíněna na začátku, dojde až v závěru knihy
Jednotlivé epizody přecházejí jedna v druhou, často nečekaně
Jednotícím prvkem děje je vypravěč, který popisuje svůj život a život svých příbuzných
Jazyk
Ich-forma
Spisovná čeština
Obecná čeština i dialekt (Morava)
Říkanky, básničky, písně
Věty mají často nečekaný vývoj
Opakují se úseky nebo motivy
Personifikace, metafory
Charakteristika moderního evropského románu (20. století):
Prolínání časových rovin
Ztráta hrdiny – hlavní postava nemá hrdinské rysy
Rozpad příběhu – nedějovost
Nasycenost vyprávění lyrickou reflexí
→ toto všechno se objevuje u Vaculíkova románu