Česká literatura 2.pol. 20.st. - semináře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kompozice
Úvodní báseň Na jedné ze svých dávných přednášek
Úvodní báseň
Reflexivní báseň
Motiv smrti – blízkých přátel
Z každého pohřbu utíká do náruče ženy – milostné motivy
5 cyklů
Křik strašidel
Strach z blížící se smrti
Možná reakce na totalitu
Kontrast mezi mládím, láskou a smrtí – v celé sbírce
Poutní místo
Lyrický subjekt se navrací do dětství
Porovnává minulost s přítomností
Kanálská zahrada
Nejvýraznější je zde erotika
Motiv stáří, plynoucího času, ticha
Morový sloup
Motiv smrti spojován s morem
Mor v jiné rovině = totalita
Kolotoč s bílou labutí
Láska povýšena na božství
Cyklické navázání ke stejné myšlence – začíná a končí stejně
Epilogy
Zmiňuje poslání básníka
Vzdává hold básnické činnosti
Jazyková rovina
Volný verš
Krátké strofy
Nejčastěji ich-forma
Přelom 50. - 60. let – změna Seifertovy poetiky → přechod k volnému verši
Píseň o Viktorce – jedna z nejpravidelnějších básní X v této sbírce volný verš
Zacházení s erotikou je u něj jiné, láska je vždy pozitivní hodnotou
František Hrubín
Romance pro křídlovku – 1962
Příběh vyniká autobiografickými prvky
Složitá kompozice – prolínání času
Motivy
Křídlovka
Břitva = symbol dospělosti
Láska (láska k Terině, fyzická láska, láska k dědečkovi – úcta)
Řeka
Leitmotiv = dědečkovo putování
Smrt (život x smrt)
Lyrický subjekt – František (ich-forma)
Nedodržena časová posloupnost – kontrast 4 časů zobrazovaného světa
V chlapcově přítomnosti se promítá budoucnost, což je básníkova minulost
Výchozí časy jsou tedy dva
Chlapcova srpnová noc 28. 8. 1930
Básníkův tvůrčí čas – srpen – listopad 1961
Karel Šiktanc
Byl zakázaným autorem poté, co podepsal Chartu 77
Vycházel v samizdatu a v cizině
Obecná charakteristika jeho děl:
Typická zvuková působivost a bohatá hlásková instrumentace
Častý jambický a trochejský verš
Bohatá metaforika
Neologismy, biblismy, archaismy, projevy hovorové a dialektické
Méně rozsáhlé básně – zhutněný verš a zlomkovitosti obrazů a dějů
Motivy – čerpá z venkova, jeho pohanských zvyklostí a křesťanských rituálů
Téma – paměť
Paměť národní
Paměť rodová
Intimně osobní
Milostná setkání doprovázena dramatickým vyhrocením a úzkostí z pomíjivosti těchto vztahů
70. Léta – obraz zpustošeného světa a ztracené lidské důstojnosti – svět sestaven z krutých, vizuálně působivých motivů
Ústřední postavou je smrt
Nebožka smrt - 1963
Básnická sbírka
Epizody obyčejných lidí zasazené do neznámých nebo fiktivních míst
Smysl pro kontrast, protipóly
Dramatický půdorys básní – zaujat lidskou vůli, vzdorem = hodnota neutuchající vůle a odvahy
Smrt = nebožka – smrt má za úkol ukončit něco, ale postavy v této sbírce jí vzdorují tak, že smrt nic neukončí
Vrstvení textu – prostupují zde různé roviny a úhly nazírání
Více hlasů různých mluvčích (tzv. „hordubalovský“ způsob)
Čas a jeho pomíjivost – další z témat básně
Pasáže sestavené z krátkých veršů X veršů velmi dlouhých (jako by skládal řadu vět, ty odděluje velkými písmeny nebo interpunkcí)
Výrazné odlišení částí textu – strofy, kurzíva = funkce promluvy, rozhovoru, hovoru…
Motiv kříže, věnce, rakve, hroby
Často užívá refrény
Častá přirovnání, apostrofy, oslovení, jména jako taková
Dramatičnost je daná hodně zvukově – velmi častá hláska „r“, která podtrhuje zkratkovitost vypjatých stylizací
Trochej zdůrazňuje dynamičnost významu