Česká literatura 2.pol. 20.st. - semináře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kompozice
- Úvodní báseň Na jedné ze svých dávných přednášek 
- Úvodní báseň - Reflexivní báseň 
- Motiv smrti – blízkých přátel 
- Z každého pohřbu utíká do náruče ženy – milostné motivy 
 
- 5 cyklů - Křik strašidel - Strach z blížící se smrti 
- Možná reakce na totalitu 
- Kontrast mezi mládím, láskou a smrtí – v celé sbírce 
 
- Poutní místo - Lyrický subjekt se navrací do dětství 
- Porovnává minulost s přítomností 
 
- Kanálská zahrada - Nejvýraznější je zde erotika 
- Motiv stáří, plynoucího času, ticha 
 
- Morový sloup - Motiv smrti spojován s morem 
- Mor v jiné rovině = totalita 
 
- Kolotoč s bílou labutí - Láska povýšena na božství 
- Cyklické navázání ke stejné myšlence – začíná a končí stejně 
 
- Epilogy - Zmiňuje poslání básníka 
- Vzdává hold básnické činnosti 
 
 
Jazyková rovina
- Volný verš 
- Krátké strofy 
- Nejčastěji ich-forma 
- Přelom 50. - 60. let – změna Seifertovy poetiky → přechod k volnému verši 
- Píseň o Viktorce – jedna z nejpravidelnějších básní X v této sbírce volný verš 
- Zacházení s erotikou je u něj jiné, láska je vždy pozitivní hodnotou 
František Hrubín
Romance pro křídlovku – 1962
- Příběh vyniká autobiografickými prvky 
- Složitá kompozice – prolínání času 
- Motivy - Křídlovka 
- Břitva = symbol dospělosti 
- Láska (láska k Terině, fyzická láska, láska k dědečkovi – úcta) 
- Řeka 
- Leitmotiv = dědečkovo putování 
- Smrt (život x smrt) 
 
- Lyrický subjekt – František (ich-forma) 
- Nedodržena časová posloupnost – kontrast 4 časů zobrazovaného světa 
- V chlapcově přítomnosti se promítá budoucnost, což je básníkova minulost 
- Výchozí časy jsou tedy dva - Chlapcova srpnová noc 28. 8. 1930 
- Básníkův tvůrčí čas – srpen – listopad 1961 
 
Karel Šiktanc
- Byl zakázaným autorem poté, co podepsal Chartu 77 
- Vycházel v samizdatu a v cizině 
Obecná charakteristika jeho děl:
- Typická zvuková působivost a bohatá hlásková instrumentace 
- Častý jambický a trochejský verš 
- Bohatá metaforika 
- Neologismy, biblismy, archaismy, projevy hovorové a dialektické 
- Méně rozsáhlé básně – zhutněný verš a zlomkovitosti obrazů a dějů 
- Motivy – čerpá z venkova, jeho pohanských zvyklostí a křesťanských rituálů 
- Téma – paměť - Paměť národní 
- Paměť rodová 
- Intimně osobní 
 
- Milostná setkání doprovázena dramatickým vyhrocením a úzkostí z pomíjivosti těchto vztahů 
- 70. Léta – obraz zpustošeného světa a ztracené lidské důstojnosti – svět sestaven z krutých, vizuálně působivých motivů 
- Ústřední postavou je smrt 
Nebožka smrt - 1963
- Básnická sbírka 
- Epizody obyčejných lidí zasazené do neznámých nebo fiktivních míst 
- Smysl pro kontrast, protipóly 
- Dramatický půdorys básní – zaujat lidskou vůli, vzdorem = hodnota neutuchající vůle a odvahy 
- Smrt = nebožka – smrt má za úkol ukončit něco, ale postavy v této sbírce jí vzdorují tak, že smrt nic neukončí 
- Vrstvení textu – prostupují zde různé roviny a úhly nazírání 
- Více hlasů různých mluvčích (tzv. „hordubalovský“ způsob) 
- Čas a jeho pomíjivost – další z témat básně 
- Pasáže sestavené z krátkých veršů X veršů velmi dlouhých (jako by skládal řadu vět, ty odděluje velkými písmeny nebo interpunkcí) 
- Výrazné odlišení částí textu – strofy, kurzíva = funkce promluvy, rozhovoru, hovoru… 
- Motiv kříže, věnce, rakve, hroby 
- Často užívá refrény 
- Častá přirovnání, apostrofy, oslovení, jména jako taková 
- Dramatičnost je daná hodně zvukově – velmi častá hláska „r“, která podtrhuje zkratkovitost vypjatých stylizací 
- Trochej zdůrazňuje dynamičnost významu 
