Česká literatura 2.pol. 20.st. - semináře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Neologismy
Porušování gramatických pravidel
Ivan Vyskočil – Kosti
- Vztah k vypravěči – vypravěč se stane hlavní postavou 
- Vychází z prázdných frází 
- Jazyková komika → z toho komika situační 
- Destrukce automatismu v jazyce i vyprávění (to samé se děje i u Linhartové) 
- Lidé si nerozumí – podobný princip i u Kundery (Žert) → krize jazyka jako komunikačního prostředku 
- Narativní identita - Tvarovaný jazyk vyprávění (narativní princip) – dvojího typu: - Individuální (sami držíme pohromadě – mentalita, sebeprezentace – na bázi příběhu, víme vzpomínky na určité jednotliviny, není mezi nimi hierarchie – propojování vzpomínek – hierarchizace jednotlivin) 
- Nadindividuální (společenská – tak vzniká národ, kulturní identita, ideologie) 
 
- Jazyková identita, narativní identita – v 60. Letech čeští spisovatelé tematizují krizi jistot (osobnostních, společenských) 
 
14. 3. 2019
Petr Kabeš
Čáry na dlani
Zahrady na boso
- Hlavní složka - metafory 
- Obě sbírky jsou ovlivněny poezií všedního dne 
- Nenajdeme zde typické socialistické pojmy 
- Personifikace, náznaky symbolů, porušení interpunkčních pravidel 
- Odkazy na díla, osoby 
Ivan Wernisch
Kam letí nebe - 1961
- Prolínání snového a skutečného světa 
- Ovlivněno poezií všedního dne 
- Volný verš 
- Užívání figur a tropů 
- Místo básnických výrazů používá všední slova 
21. 3. 2019
Zbyněk Hejda
- Navázání na expresionismus (na Trakla, Weinera) 
- Grotesknost, cykličnost, marnost v každodenním životě, přes kterou prosvítá smrt 
- Vypjatě stylizované motivy 
- Přechod volného verše k vázanému 
- Motivy zaměřené na erotiku – tyto významy nejsou naturalistické, většinou se spojují s dalšími motivy 
28. 3.
Jan Zábrana
Utkvělé černé ikony – 1965
- Básnická sbírka 
Tematická rovina
- Útržkovitá pozorování nebo záznamy relativně banálních událostí, které ale dohromady dávají komplexní obraz života 
- Stárnutí, smrt, vztahy mezi lidmi, vzpomínky na minulost, člověk, lidskost se vším, co k ní patří 
- Lyrický subjekt hraje roli pozorovatele, sám je součástí děje jen zřídka 
- Postavy Zábranových básní jsou obyčejní lidé s běžnými problémy, radostmi, strachy 
Kompoziční rovina
- Básně psány většinou volným veršem 
- Očíslované 1-90 
- Mají různý rozsah a proměnlivou strofiku 
- Verše jsou spíše kratší 
- Rým v naprosté většině případů chybí 
- Text někdy navozuje dojem dialogu 
Jazyková rovina
- Snaží se o co největší mluvnost 
- Vyhýbá se zažitým pojmenováním a slovním spojením a razí nová 
- Absence smyslu života, mechaničnost 
- Navazuje na avantgardní koncepty 
- Aktualizuje verš – krátký, občas rýmovaný verš 
Jaroslav Seifert
- Působil v Devětsilu 
- Přispíval do Rudého práva 
- Období normalizace – samizdat 
- Podepsal Chartu 77 
- Nobelova cena za literaturu 
Morový sloup - 1973
- Básnická sbírka 
- Vydána v samizdatové edici Petlice 
- Původní název: Knížka polibků 
