dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Lev
Ukrutně zuřil na psa lev,
že v jeho jméně napsal ef –
a vynadal mu při kafi :
„Copak se, tupče, říká lfi?“
FRYNTA, Emanuel. Písničky bez muziky. 1. vydání. Praha :
Albatros, 1988. Lev, s. 65.
Poezie – podoba a trendy od 90. let 20.
století po současnost
ovlivněna proměnami společnosti v 90. letech
(komercializace, bulvarizace nadprodukce triviálního čtiva,
dominance masmediální kultury) – v první polovině 90. let
dokonce stagnace
lze konstatovat kvantitativní vzepjetí, ale vývojová
stagnace (často pouze reprodukce, variace, rozhojnění
nonsensového básnictví) – pohyb v uzavřeném kruhu
oslabuje sociálně-poznávací a komunikační aspekt, což
paradoxně omezuje recepční atraktivitu
perspektivní se jeví poezie autorů, kteří do svých
nonsensových textů začleňují uměleckou reflexi
současnosti, žánrově-druhová kombinatorika, sbližují
svět dětí a dospělých (recepční vrstevnatost)
1. nedostatek původních děl suplují výbory z lidové
slovesnosti či klasiků 19. století
2. byly znovuvydávány knihy některých tabuizovaných autorů
(Renč, Zahradníček, I. M. Jirous)
3. a) reedice I. Blatného (Jedna, dvě, tři, čtyři, pět) – civilistní
říkadla, přírodní lyrika, veršované pohádky – poetická
hravost, jazyková hříčka, humor, vtip
b) znovuvýcházejí verše J. Skácela (z pozůstalosti J. Opelík
připravil O pejsku Ťapovi,....)
4. umělecký profil (zvl. do poloviny 90. let) výrazné osobnosti,
které tvoří i pro dospělé (J. Žáček, M. Černík, J. Brukner, P.
Šrut, J. Vodňanský, J. Weinberger), profilovali se již v 70. letech
– nonsens, vymezují typologické kontury této poezie:
př. Žáček
žánrová a tematická šíře
velké věkové rozpětí adresátů
esteticko-didaktické publikace
jazyková hravost
melodičnost, rytmičnost
fantazie, imaginace
aktualizace bajky (minipříběhy s absurdní pointou)