Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




dětská poezie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (476.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Lev 
  
Ukrutně zuřil na psa lev, 
že v jeho jméně napsal ef –  
a vynadal mu při kafi : 
„Copak se, tupče, říká lfi?“ 
 
FRYNTA, Emanuel. Písničky bez muziky. 1. vydání. Praha : 

Albatros, 1988.  Lev, s. 65. 
 

Poezie – podoba a trendy od 90. let 20. 
století po současnost 

ovlivněna proměnami společnosti v 90. letech 
(komercializace, bulvarizace nadprodukce triviálního čtiva, 
dominance masmediální kultury) – v první polovině 90. let 
dokonce stagnace 

lze konstatovat kvantitativní vzepjetí, ale vývojová 
stagnace (často pouze reprodukce, variace, rozhojnění 
nonsensového básnictví) – pohyb v uzavřeném kruhu
 

oslabuje sociálně-poznávací a komunikační aspekt, což 
paradoxně omezuje recepční atraktivitu
 

perspektivní se jeví poezie autorů, kteří do svých 
nonsensových textů začleňují uměleckou reflexi 
současnosti, žánrově-druhová kombinatorika, sbližují 
svět dětí a dospělých (recepční vrstevnatost) 

1. nedostatek původních děl suplují výbory z lidové 

slovesnosti či klasiků 19. století 

2. byly znovuvydávány knihy některých tabuizovaných autorů 

(Renč, Zahradníček, I. M. Jirous) 

3. a) reedice I. Blatného (Jedna, dvě, tři, čtyři, pět) – civilistní 

říkadla, přírodní lyrika, veršované pohádky – poetická 
hravost, jazyková hříčka, humor, vtip 

b) znovuvýcházejí verše J. Skácela (z pozůstalosti J. Opelík 

připravil O pejsku Ťapovi,....) 

4. umělecký profil (zvl. do poloviny 90. let) výrazné osobnosti, 

které tvoří i pro dospělé (J. Žáček, M. Černík, J. Brukner, P. 
Šrut, J. Vodňanský, J. Weinberger), profilovali se již v 70. letech 
– nonsens, vymezují typologické kontury této poezie: 

př. Žáček  

žánrová a tematická šíře 

velké věkové rozpětí adresátů 

esteticko-didaktické publikace 

jazyková hravost 

melodičnost, rytmičnost 

fantazie, imaginace 

aktualizace bajky (minipříběhy s absurdní pointou

Témata, do kterých materiál patří