ČESKÁ LITERATURA 20. STOLETÍ - zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
90. léta: individualismus
= zájem o jedince, změnu pravidel
- ovlivnění vědou, pronikání do života běžného
- změna vnímání života, časové dimenze
- důraz na jedince
- proměna role spisovatele (ne mluvčí, individualita)
Ovlivnění 1. sv. války – věda
MODERNA
90. léta = generace symbolistně- dekadentní (pojem- * Paříž)
- dekadence = původně hlásající se k Ch. Baudletorovi (Rimbaud, Verlaine)
= původně pejorativní (Vrchlický), poté Verlaine vzal za své
- symbolismus – básník Moré (Manifest symbolismus, Paříž, 1886): charakteristické rysy
Revue Symbolismus (teoretické statě)
Směry předcházející modernu: realismus, naturalismus
X generace vytýkala - realismus: typizovaná postava, každý jedinec je jiný, zachycení jedinečnosti
Proměňuje se pozice jako autora: důraz na umírající subjekt (impresionismus, jedinečnost) než na to, co je vnímáno
Zájem o osobité typy (psychopatologie): změna pojetí postavy, = stínové siluety
Zachycení vnějšího světa – stav jedince = krajina duše
Hledisko: hledisko postavy (er forma) = proces personalizace vyprávění
Manifest české moderny (1895)
- manifest = prohlášení, tlumočení postoje veřejně, musí mít mluvčího a jasné cíle, snaha dát o sobě vědět
- aby spisovatel mluvil sám za sebe (buď svůj a budeš český)
- narážení na politiku
- odkaz na Mánes, Smetana i Neruda
- volnost slova, estetika x staré směry
- jiný náhled na literární kritiku: diletantní = impresionistická kritika
Renan
Rezignuje na objektivní pohledy
Rozvíjení kritické eseje (= umělecká úvaha)
SYMBOLISMUS
Symbol = nepřímé pojmenování (denotátu)
= potencialita možných významů (x metafora))
- individualita, vysvětlení po svém, náš svět x prázdná slova, automatizace
Ale potřebují, aby jím bylo porozuměno
Spojují zdánlivě neslučitelné
Experimenty, fragmenty z cizích slov (+české)
Svět fantazie nahradí realitu
Synestézie: všechny smysly
Mění způsob vyjádření ve verši: -volný verš (žádné normy, volnost pro autora, využití potencionálu verše)
Všichni začínali jako realisté
Sova, Hlaváček: nejen symbolismus
Zachycení hlavy, autoportréty
DEKADENCE
Vyhaslost, zmar, skepse, zklamání
Konec století: obavy, strach z neznáma
Rozčarování z maloměšťáctví (maloměšťák = pohodlný, omezený styl, životní stereotyp)
Despekt na budoucnost
Umění protikladů: odmítání společnost x hledání identity, proti naturalismu x uplatňování naturalistických metod
S. Przybyszewski = polská moderna, psychologický naturalismus (rozrušení)
Primární inspirátor: Evropa – Francie (CH. Baudelaire)
Výbory francouzské poezie:: Poezie francouzská, nové doby (Vrchlický)
90. léta: inspirace
a) komunikace s originálním zdrojem (Pribis kontakty zprostředkovával)
b) překlady
* široké skupiny překladatelů: nové tituly i návrat l tomu, co už bylo a změna toho do nového proudu Moderny