ČESKÁ LITERATURA 20. STOLETÍ - zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Expresionismus se projevuje i v próze
Vrchol českého expresionismu nekoresponduje s německým, u nás i později (Žhář: 30. léta)
Karel Čapek
Povídkové soubory: Boží muka (povídka Šlépěj), Trapné povídky
Prvotina v autorství, do té doby psali společně
Josef Čapek
Povídkové soubory: Lelio, Pro delfína
Prvotina v autorství, do té doby psali společně
Kuboexpresionismus: kubismus i expresionismus
Tíživé období (finance, válka) – pesimistické prózy
román Stín kapradiny
Richard Weiner
Představitel vyděděné, vykořeněné osobnosti
* Písek
Žid, dobře situována rodina, nejstarší prvorozený syn (měl by pokračovat v rodinné tradici, předurčení x chtěl psát)
Začínal jako novinář
Fronta první světové války (hypersensitivní: předčasně odvelen, psychiatrická léčebna)
Homosexuál, jeho rota skoro celá padla v bitvě Kostajnik
Žil ve Francii, skupina „Vysoká hra“ = druhá vlna surrealismu
Povídkový soubor Lítice (ze začátku, moc neexperimentuje), Netečný divák a jiné prózy
Jan Weiss
Dům o tisíci patrech: alegorie moderní společnosti
Ocitnul se na ruské frontě, v zajetí dostal tyfus – to, co se odehrávalo v bludech, využívá ve svých prózách
Barák smrti
Bláznivý regiment: povídka ukazující na absurditu války, vyšla těsně po válce
Egon Hostovský z Hronova
Židovského původu
Velmi těžce nesl emigraci
I politický akcent
Žhář: symbol ohně
Cizinec hledající byt
FUTURISMUS
Umělci zaměření na budoucnost
Od konce desetiletí do konce dvacátých let (první manifest- 1909)
Směr stavějící svůj styl na polemice a tradici
Estetizace techniky
Primárně se v českém prostředí neuplatňoval
* Itálie, není to náhoda – futuro, čas budoucí, odvrat od minulosti
= země minulosti, jsme zahlcení minulostí, země muzeum
Marinetti: způsob vyjádření ho napadl v letadle, náš způsob vyjádření nereflektuje vnímání světa, je potřeba hledat nové výrazové možnosti
Bitva v devíti poschodích na Mont Altissimo, sbírka Osvobozená slova, Marinetti
Změna formátu čtení: akcentována grafická podoba (typografické experimenty), citoslovce (kvůli zachycení dynamičnosti a proměnlivosti světa), odmítají interpunkci
Oslabování adjektiv a adjektiv ve prospěch substantiv a verb (akcent na vymaňování slov ze stereotypních spojení), nutné se oprostit od tradičního antropocentrismu (střed všeho- lidé), zvukový prvek slova, simultánnost, disharmonie
Malířství: pohyb je rychlý, dynamický
je oslavou, důsledkem či projevem industrializace
Osvobozené slovo: slovo není sevřené ve větné konstrukci
Posun v žánrech: chybí lyrický hrdina, přírodní lyrika (vnímají jako zastaralé)
Odvracejí se od psychologismu, naopak inklinují k experimentu
Posílili žánr manifestu (snaha sdělit, ale i provokovat)
Vnímali se jako hnutí, životní názor
Josef Čapek: Umělý člověk