ČESKÁ LITERATURA 20. STOLETÍ - zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Členové:
První členové: Artuš Černý (teoretik, básník), Josef Havlíček (architekt), Adolf Hofmeister (básník, malíř), Jaroslav Seifert, Karel Vaněk
+ 1922: Wolker, Píša, Nezval
+ 1923: tvoří se pevné jádro, Wolker a Píša odcházejí
Základní představitelé:
Vítězslav Nezval
Karel Teige - zasloužil se o vznik skupiny, skupina se kolem něj sdružila, teoretik, výtvarník (koláž)
Vladislav Vančura: student medicíny, vnímán jako autorita, první předseda
+ Jindřich Honzl (režisér, druhý předseda), Karel Černík, Josef Šíma, Konstantin Biebl, Karel Konrád, Julius Fučík
Výtvarníci: Jindřich Štyrský, Toyen, Burian, Frejka,
Divadlo: V + W, Bohuslav Ježek (hudební skladatel), Osvobozené divadlo
Architekti: oddíl ARDEV
Periodika, kde vydávali: Kmen (Teige, program), Červen (vlastník. S. K. Neumann, věnoval jim číslo), Proletkult =proletářská kultura (vlastník S. K. Neumann), Musaion (Čapek), Rovnost (brněnský časopis)
PROLETÁŘSKÉ UMĚNÍ
Na počátku 20. let 20. století
Vzešlo ze společenské krize
Postavy pracující lidé, dělníci: pozitivní hrdina, chudý, žena- partnerka chápající muže
Témata práce
Konflikt: sociální tématika, nastavení společnosti člověka ničí
Rudá barva- symbol vzpoury, revoluce, změny, výzvy ke změně společenského uspořádání: proměna role literární společnosti, role politika- vyjadřuje se ke společenským otázkám a má ambici změnit svět
Po 1. sv. válce – těžké období – existenciální (hledání smyslu života) a existenční (nedostatek potřeb) krize– kým je člověk? Jaký je smysl života? Identita, úzkosti: koresponduji s ní a s tím co nastává během války, proces uvědomování se: komunistická strana, hledání tělem na existenční krizi
Pocit zmaru, anonymita
Náboženská a křesťanská symbolika, motivy apokalypsy, vykoupení- dělník- vykupitel, postrádají lidské rysy – bojuje a těžce pracuje
Obraz revoluce – nastaví řád, vykoupení
Konfrontace dělníka v literatuře a umění a pracujícího člověka – neodpovídá
Karel Čapek: zamýšlí se nad názvem- autoři nejsou proletáři (Wolker), proletáři nevystupují, proletář to ani nepíše (intelektuálové z vyšších rodin) ani nečte– neodpovídá realitě, není pro proletáře- radují se přečtou román pro služby
Nastavení pravidel hry – Jiří Wolker – „Proletářské umění“ 1922 – ideologické požadavky v umění – není dobré – různé identifikace autora na úkor uměleckosti politická agitka
Tím, že ho nazval a přisoudil sebevyjádření, trochu ho pohřbil
Ideologické pamflety
Proletář: „superman“ (nejí, nepije, bojuje), revolučnost, vzpoura
Poezie: Anna Proletářka (Olbracht), Těžká hodina a Svatý kopeček – inspirace pásmem Apolinaire (Wolker), rané sbírky Město v slzách nebo Na vlnách TSF – dominantní hra, kaligramy (Seifert), Rudé zpěvy (Neumann), Pracující den a Srdce a vřava světa (Josef Hora), Hudba na náměstí (Jindřich Hořejší)
Prozaici: Pekař Jan Marhoul (Vančura), Nejkrásnější svět (Marie Mayerová)