Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÁ LITERATURA 20. STOLETÍ - zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Členové:

  • První členové: Artuš Černý (teoretik, básník), Josef Havlíček (architekt), Adolf Hofmeister (básník, malíř), Jaroslav Seifert, Karel Vaněk

+ 1922: Wolker, Píša, Nezval

+ 1923: tvoří se pevné jádro, Wolker a Píša odcházejí

  • Základní představitelé:

Vítězslav Nezval

Karel Teige - zasloužil se o vznik skupiny, skupina se kolem něj sdružila, teoretik, výtvarník (koláž)

Vladislav Vančura: student medicíny, vnímán jako autorita, první předseda

+ Jindřich Honzl (režisér, druhý předseda), Karel Černík, Josef Šíma, Konstantin Biebl, Karel Konrád, Julius Fučík

Výtvarníci: Jindřich Štyrský, Toyen, Burian, Frejka,

Divadlo: V + W, Bohuslav Ježek (hudební skladatel), Osvobozené divadlo

  • Architekti: oddíl ARDEV

  • Periodika, kde vydávali: Kmen (Teige, program), Červen (vlastník. S. K. Neumann, věnoval jim číslo), Proletkult =proletářská kultura (vlastník S. K. Neumann), Musaion (Čapek), Rovnost (brněnský časopis)

PROLETÁŘSKÉ UMĚNÍ

  • Na počátku 20. let 20. století

  • Vzešlo ze společenské krize

  • Postavy pracující lidé, dělníci: pozitivní hrdina, chudý, žena- partnerka chápající muže

  • Témata práce

  • Konflikt: sociální tématika, nastavení společnosti člověka ničí

  • Rudá barva- symbol vzpoury, revoluce, změny, výzvy ke změně společenského uspořádání: proměna role literární společnosti, role politika- vyjadřuje se ke společenským otázkám a má ambici změnit svět

  • Po 1. sv. válce – těžké období – existenciální (hledání smyslu života) a existenční (nedostatek potřeb) krize– kým je člověk? Jaký je smysl života? Identita, úzkosti: koresponduji s ní a s tím co nastává během války, proces uvědomování se: komunistická strana, hledání tělem na existenční krizi

  • Pocit zmaru, anonymita

  • Náboženská a křesťanská symbolika, motivy apokalypsy, vykoupení- dělník- vykupitel, postrádají lidské rysy – bojuje a těžce pracuje

  • Obraz revoluce – nastaví řád, vykoupení

  • Konfrontace dělníka v literatuře a umění a pracujícího člověka – neodpovídá

  • Karel Čapek: zamýšlí se nad názvem- autoři nejsou proletáři (Wolker), proletáři nevystupují, proletář to ani nepíše (intelektuálové z vyšších rodin) ani nečte– neodpovídá realitě, není pro proletáře- radují se přečtou román pro služby

  • Nastavení pravidel hry – Jiří Wolker – „Proletářské umění“ 1922 – ideologické požadavky v umění – není dobré – různé identifikace autora na úkor uměleckosti politická agitka

  • Tím, že ho nazval a přisoudil sebevyjádření, trochu ho pohřbil

  • Ideologické pamflety

  • Proletář: „superman“ (nejí, nepije, bojuje), revolučnost, vzpoura

  • Poezie: Anna Proletářka (Olbracht), Těžká hodina a Svatý kopeček – inspirace pásmem Apolinaire (Wolker), rané sbírky Město v slzách nebo Na vlnách TSF – dominantní hra, kaligramy (Seifert), Rudé zpěvy (Neumann), Pracující den a Srdce a vřava světa (Josef Hora), Hudba na náměstí (Jindřich Hořejší)

  • Prozaici: Pekař Jan Marhoul (Vančura), Nejkrásnější svět (Marie Mayerová)

Témata, do kterých materiál patří