ČESKÁ LITERATURA 20. STOLETÍ - zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= fejeton, parodie na futuristické manifesty
Snaha upozornit na ideová úskalí futurismu
Po první světové válce
Doprovázen obrazovou složkou
Sám moderní prvky používal (kubismus + expresionismus)
Futuristické večery = provokující vystoupení, oblíbený žánr
Trestné výpravy = výpravy za úhlavními nepřáteli, fyzicky je napadali, slovně je uráželi, později surrealisté
Futuristické deklamace = recitující vystoupení, řečnictví, vynikal Marinetti
Plakáty = nový způsob vyjádření, bude vnímán jako součást moderního umění
Letáky: často rozhazovány z aut
Růžena Zápková : žila v Itálii, malířka, navázala kontakty se skupinou futuristů, autorka portrétů Marinettiho
AVANTGARDA
Obecný pojem (jako dekadentní, moderní), bez časového omezení
avantgarda = předvoj, výstřední, více zvláštní
x moderní = jde s dobou, novátorské
každý vnímá jinak, časové rozkolísání
20., 30. léta
Navazuje na futurismus
Potřeba se nově vymezit, vyjádřit
Široké pojetí: 1/3 20. století
Mario de Micheli (čti Mikeli): příručka
Chápe jako pojetí avantgardy jako vyústění procesu, které má své kořeny v 19. století a na plno se projevuje 20. století, jako důsledek odklonu hodnot 19. století
Polemika se projevuje ve dvou polohách: dekadentní vykořenění, organizované vykořistění autorů = avantgarda
Před první světovou válkou
U nás:
Vítězslav Nezval, Jindřich Štýrský, S. K. Neumann (pokud počítáme do Avantgardy proletářská literatura)
Poetismus (chápan jako záležitost čistě česká)
Surrealismus
nejen 30. léta: Ludvík Kundera
také 2. světová válka- Spořilovská skupina surrealistů: Zbyněk Havlíček (psychologický podtext, experimenty s LSD)
dodnes: režisér Jan Švankmajer
Devětsil = organizační základna ostatních projevů
umělecké sdružení českých avantgardních levicových umělců ve 20. letech
oficiálně založeno roku 1920, formoval už v průběhu roku 1919
členové se poznali během studia na pražských středních školách
Nejen literární, i výtvarné hnutí, důležitý fotografie i film
Odkaz na francouzštinu, ruštinu i němčinu
První programové prohlášení: periodikum Pražské pondělí, 1920
Literární výtvory přejímají pojmenování, co dělají a co se snaží
Dvojkolejnost: chtějí moderní umění v souladu s moderními projevy x kolektivismus – kolektivní princip myšlení = jednotlivec sám o sobě umělecky ba ani organizačně sám o sobě ničeho nedosáhne (souvisí s levicovým zaměřením)
Usilování o komunikaci s vnějším světem – přednášky, recitační pořady, divadelní představení, almanach, výtvarné album: tendence po syntaktickém vyjádření, boření hranice mezi uměními (lidové, naivní)
Propojování různých uměleckých druhů (žádný jiný umělecký film není tak inspirován, provázán filmem), např.: Vančura psal filmové scénáře
“Tekutá“ členská základna: někteří pevně (Teige), někteří vstoupili a rychle odstoupili (Wolker) nebo vstoupili pozdě (Nezval)
Množství specializovaných poboček, sekcí
Nejen Praha, ale i Brno (samostatná odnož Devětsilu, Brněnský Devětsil)