Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Řecké dotyky v římské literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kdykoliv budeš chtít vědět, čemu se máš vyhnout nebo za čím máš jít, obrať svůj pohled na nejvyšší dobro, cíl tvého života. S ním musíme být totiž v souladu každé naše počínání. Jednotlivostmi uspořádá jen ten, kdo bude mít jasnou představu o svém životě jako celku. […]. Co je nevyšší dobro, o tom si můžeš učinit představu bez dlouhých řečí a oklik; muset se na ně takříkajíc ukázat prstem a bez tolikerého dlení. Nač je dělit na částečky, Stačí pouze říci: „Nejvyšší dobro je to, co je čestné.“ A abys ses podivil ještě víc: Jediným dobrem jeto, co je čestné, ostatní jsou dobra nepravá.“ Jestliže o tom sám sebe přesvědčíš, jestliže si vroucně zamiluješ cnost (milovat ji je totiž málo), bude pro tebe vše, čeho se ona dotkne, požehnané a šťastné. Ať už se to ostatním bude zdát jakékoliv. […]. Jen totiž musí být jasné, že neexistuje dobro kromě toho, co je čestné. A všechny potíže budou plný právem nazvány dobry, jen když je zušlechtí ctnost. Seneca: 2018. [s.191-192].

Kde je ono opravdové zlo? Zajisté v tom, jestliže ony pocity strhnou ducha k zemi, jestliže z něho vynutí doznání, že je otrokem těla. Jestliže ho donutí k lítosti nad sebou samým. Mudrc sice přemůže Štěstěnu ctností, avšak mnozí vyznavači moudrosti byli někdy vystrašeni nejlehčími hrozbami. […]. Lze to říci rychle a stručně: je jediné dobro, ctnost. A bez ctnosti není dobra; ctnost sama je uložena v lepší, tj. racionální části naší bytosti. Co je tato ctnost? Správný a neměnný soud. Seneca: 2018. [s. 198]

Již dříve jsem vyjádřil přesvědčení, že nejlepší pomůckou ke šťastnému životu je zásada: není jiného dobra kromě čestnosti. (…) Vždyť ten, kdo soud í, že jsou ještě jiná dobra, ocitá se v moci Štěstěny a přestává být svým pánem. Jenom ten, kdo veškeré dobro omezil na čestnost, je ve svém nitru šťastný. Seneca: 2018. [s.206]. […] Nemůže být šťasten nikdo, kdo se přikloní k pouhému domnění. Není šťastné, co je spojeno se strachem; v podezřelém ovzduší žije se špatně. Každý, kdo hojně spoléhá na nahodilosti, pořídí si nesmírný zdroj zmatku a nemůže z něho vybřednou. Pro toho, kdo se ubírá k bezpečnosti, je jediná cesta tato: opovrhovat vnějšími příhodami a spokojit se s čestností. Vždyť ten, kdo si myslí, že je něco lepšího než ctnost, anebo že existuje dobro mimo ni, otevírá náruč tomu, co rozhazuje Štěstěna, pečlivě lapá její dárky. Seneca: 2018. [s.206 – 207].

Marcus Aurelius. Hovory k sobě.

Učitelé Marca Aurelia.

Diognétos mě odvedl od malicherného pachtění, od víry v povídačky kouzelníků a čarodějů, o zaříkávání a vymítání zlých duchů a jiné pověry, také od víry v předpovědi křepelek a od strachu z podobných pověr. Naučil mne snášet přísná slova a sblížil mne s filosofií; z jeho návodu jsem poslouchal nejprve Rakcheta, potom Tandasida a Mariána, již v mládí psal dialogy a oblíbil jsem si prosté polní lehátko se zvířecí kůží a jiné podobné obyčeje helénského života.[…].

Témata, do kterých materiál patří