Dante - Božská komedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sv. František, Sv. Dominik (pamatuje dobré časy) – v ráji
Autor si půjčuje svoje osobní zkušenosti (láska, exil – nutí přehodnotit vše svatí otcové a tak), historické vědomí, (objevuje se tam jeho děda, protože za té doby byla Florencie ještě krásná),
Otevírá vidinu návratu z elixu, ale i z ráje
Na konci toho, není to vědomí toho, že se navrací autor, ale že se navrací autostylizovaný dvojník skrze BK - taková víra ve vlastní já a vlastní tvůrčí schopnosti, že začínáme pochybovat o tom, že smrt je něco, co to může ovlivnit
Co to dále komplikuje a skládá?
Jazyk
150 perifrází (=nahrazení obloukem)
Má v oblibě geografické, astronomické perifráze
Dante několikrát varuje, je si vědom že skládá obraz celku – může být zmatený
Celistvost – celá kompozice je rozdělená na 3 části
P: 34 zpěvů (1. tvoří předzpěv)
O: 33 zpěvů
R: 33 zpěvů
Tercina -po trojkách 10-11 slabičné ženské verše v jambu
A-b-a
B-c-b
C-a-c
Jakkákoliv změna, která se v tercině udělá, pak kontruuje celou strukturu
Proto je problém při překladu do angličtiny, kde se používá hlavně blankvers
Nikdo to po něm už nedotáhne tak daleko
Skladba umožňuje pojmenovat kosmos – celek
To co se objevuje v pekle, tak se nějakým způsobem reflektuje v ráji – peklo a očistec jsou nějakým způsobem provázány
Žánr: epos? – NE, je to ŽÁNR sám o sobě – zapojují se tam různé žánry (synkréze), co je potřeba, to se použije, aby fungoval celek (cestopis, legenda)
Klasické eposy: hrdinové, na začátku je mýtus, čas je neměnný, místo – chodíme si kam chceme a je to jedno
BK: Dante, čas je tu jiný pro P, O, R, místo – tíhne, je zatíženo jedním bodem
Základní inspirace – Vergillius v Aeneis vstupuje do podsvětí (jeden zpěv byl podkladem pro BK), sv. Pavel (sestoupí, ale zase se vrátí a podává svědectví o tom, co viděl)
Objeví se pozůstatky rytířských eposů – zbloudění v lese
Dante na konci života píše sála dlouhé dopisy, kde se to snaží vysvětlit
Tragédie to svým způsobem je, ale končí to v ráji, takže nelze říct, že je to tragédie
Neměnné zdebytí (Hédl) – tragičnost pekla
Jsme pro Danta nějakou figurou, v pekla a v ráji se stáváme jejím naplněním (postavy si pamatují co udělaly špatně, ale není tam možnost té druhé linky, kdy by to udělaly pak už dobře)
Kato byl pohan a sebevrah, ale potkáme ho na začátku očistce – byl strážcem pozemské občanské svobody a skrze to byl umístěn na začátek očistce
Peklo je prosyceno metamorfózami
Dante má ambici přefázovat Vergillia a Ovidia
Dante potkává Ovidia, Homéra, Vergilla v pekle….
Vnímání světla
Peklo: tma (stinné, vystupující, tmavá, šedá, slepota, pohled je určen mrtvým, kteří sledují ty dva, temná voda)
Chmurná mysl – zatmění rozum
Očistec: světlo – den, tma – noc
Dynamika času den, noc