ČT - Televizní a rozhlasové zpravodajství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
často jsou tyto reportáže spojovány s různými charitativními sbírkami
některé stanice neúměrně nadužívají výrazové prostředky, které by se ve zpravodajství nemusely užívat
b) Stand-upová zpráva
často se uplatňuje u zahraničních zpravodajů
původní funkce – svědectví reportéra z místa události
redaktor se objevuje v reportáži – redaktor nás přímo provází událostí – obvykle je viděn v každém záběru; různě vstupuje do záběru
redaktor je průvodcem událostí
slouží ke správnému navazování dílčích vstupů v reportáži
toto spíše známe z publicistiky – reportér je vidět v obraze, zpravodajství to z publicistiky převzalo
úvodní stand-upy – nejsou příliš vhodné – moderátora ve studiu hned nahradí obraz na reportéra
středový stand-up – umožňuje redaktorovi překlenout se v čase a prostoru a sdělit informace, ke kterým nemá obraz
shrnující, závěrečný stand-up – dříve tak končila každá reportáž, zároveň se tím reportér loučil; v ČT se od tohoto ustoupilo – odhlášení ale dále probíhá nejčastěji ze zahraničí anebo z lokálních reportáží, ale z místních se redaktor neodhlašuje
často se používají na Nově i na Primě
c) JPZ – Jdi, ptej se, zkoušej (= zážitková, koncipovaná reportáž)
nejčastěji se používá v České televizi, hlavně reportér Richard Samko – ten velmi často a pravidelně natáčí JPZ
reportér je tvůrcem události, on sám je účastníkem, zkouší, ptá se; pak je reportáž akční, živá
redaktor koncipuje samotnou reportáž, sám jde něco zkusit, o něčem se přesvědčit
zážitková, koncipovaní reportáž
nikdy to nejsou aktuality – jsou to témata, která mají širší časovou platnost a reportér má na její zpracování delší čas (i několik dnů) – shání si informace, rozhovory, plánuje natáčení určitých míst apod.
jsou to témata nadčasová, často společenská, která jsou ve společnosti již delší dobu
jsou to nápaditá témata, reportér hledá postup, jak událost divákovi ukázat co nejpřístupnějším způsobem
sám reportér hledá témata
mají delší stopáž (2 minuty a více)
zařazují se asi v půlce relace
mohou být i tématem dne, ale nemusí
tyto zprávy nejvíce využívají výrazových prostředků – obrazu a zvuku
→ tyto kompozice se v současné době velmi propojují, málokdy se sežene čistá podoba nějaké zprávy, dochází ke kombinování postupů
11. přednáška 10. 5.
Zprávy TV Barrandov
velmi korektní, soustředí se na lokální témata z regionů
málo stand upů
akcentující, dynamický postup – když moderátor dramaticky sdělí, že se něco stalo, ale vlastně se nic nestalo
používají často kraťasy (krátké zprávy – jednou domácí, jednou zahraniční)
Ilustrační záběry – použijeme, když nemáme autentický záběr, a hlavně v případě, aby bylo jasné, že záběr jen ilustruje situaci, ale nejsou ke konkrétní situaci