Úvod do studia HV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jedná se o aplikační část didaktiky HV
Metody HV
- Teoretické metody výzkumu - Teoretická analýza a syntéza 
- Indukce a dedukce 
- Historickosrovnávací metoda 
- Genetická metoda 
 
- Empirické metody výzkumu - Pozorování 
- Experiment 
- Ratingová metoda 
- Dotazník 
- Rozhovor 
- test 
 
Metodika – obecně pracovní postup (metoda) nebo nauka o metodě. Metodika v oblasti metodologie vědy je metoda vědecké práce. Metodika v oblasti pedagogiky je nauka o metodě vyučování v určitém oboru (teorie vyučování).
Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování. Je součástí pedagogiky, zabývající se metodami a formami školního vyučování. Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená, učím nebo vyučuji. Předmět didaktika je nezbytnou součástí studia každého studenta, který má v úmyslu se někdy zabývat učitelským povoláním.
Struktura hudební pedagogiky:
- teorie hudební pedagogiky (úkoly, prostředky a metody práce) 
- dějiny hudební pedagogiky (včetně srovnávací hudební pedagogiky) 
- experimentální hudební pedagogika (analyzuje hlavní pedag.–psych. problémy HV) 
- teorie vyučování na jednotlivých typech a stupních hudebních škol, včetně mimoškolní a zájmové HV 
Spolupráce s řadou muzikologických disciplín:
- hudební teorie, 
- historiografie, 
- hudební psychologie, 
- hudební sociologie 
- hudební estetika aj. 
Integrativní mezioborová spolupráce:
- filozofie, 
- teorie a dějiny umění 
- teorie a dějiny pedagogiky aj. 
Vizualizace v hudební výchově
VIZUALIZACE V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ
- vizualizace hudby/skladby = konkrétní zobrazení, obrazové vyjádření nebo obrazová opora hudebního díla 
- vizualizace jako prostředek integrující sluchové vjemy se zrakovými, tj. propojování auditivních (= sluchových) složek s vizuálními; cca 70–80 % získaných informací dostáváme díky zrakovému vnímání, zrak v tomto ohledu dominuje nad ostatními smysly; využití zraku při vnímání hudby – 
- vizualizace jako účinný motivační a aktivační prostředek zejména při poslechových činnostech (aktivizace pozornosti při vnímání hudby, spoluutváření, konkretizace a umocnění hudebních představ) 
- vizualizace jako didaktická pomůcka v oblasti poslechu hudby nebo hudebněteoretických disciplín (formová analýza) 
- podpora vzájemné souvislosti mezi jednotlivými druhy umění 
Zásady vizualizace
- nesmí odvádět pozornost dítěte od samé podstaty hudby, 
- obrazová složka musí přímo souviset se složkou hudební, tj. výsledný produkt nesmí být obraz podpořený zvukovou kulisou 
- ústí do sémantické a strukturální analýzy hudebního díla, 
- je výchozí zkušeností pro tvořivou činnost dítěte. 
Formy vizualizace
- obrazový dokument (na téma skladby, jejího autora, dobové situace) 
- videosekvence (vnímání sugestivníhovýkonu interpreta a dirigenta 
- vizuální vyjádření obsahu skladby 
- grafický záznam hudebního pohybu (partitura nebo její verze v počítačové animaci) 
- tematický CD-ROM 
- výukové programy on-line 
- animace tektonických prvků skladby 
