Úvod do studia HV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jedná se o aplikační část didaktiky HV
Metody HV
Teoretické metody výzkumu
Teoretická analýza a syntéza
Indukce a dedukce
Historickosrovnávací metoda
Genetická metoda
Empirické metody výzkumu
Pozorování
Experiment
Ratingová metoda
Dotazník
Rozhovor
test
Metodika – obecně pracovní postup (metoda) nebo nauka o metodě. Metodika v oblasti metodologie vědy je metoda vědecké práce. Metodika v oblasti pedagogiky je nauka o metodě vyučování v určitém oboru (teorie vyučování).
Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování. Je součástí pedagogiky, zabývající se metodami a formami školního vyučování. Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená, učím nebo vyučuji. Předmět didaktika je nezbytnou součástí studia každého studenta, který má v úmyslu se někdy zabývat učitelským povoláním.
Struktura hudební pedagogiky:
teorie hudební pedagogiky (úkoly, prostředky a metody práce)
dějiny hudební pedagogiky (včetně srovnávací hudební pedagogiky)
experimentální hudební pedagogika (analyzuje hlavní pedag.–psych. problémy HV)
teorie vyučování na jednotlivých typech a stupních hudebních škol, včetně mimoškolní a zájmové HV
Spolupráce s řadou muzikologických disciplín:
hudební teorie,
historiografie,
hudební psychologie,
hudební sociologie
hudební estetika aj.
Integrativní mezioborová spolupráce:
filozofie,
teorie a dějiny umění
teorie a dějiny pedagogiky aj.
Vizualizace v hudební výchově
VIZUALIZACE V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ
vizualizace hudby/skladby = konkrétní zobrazení, obrazové vyjádření nebo obrazová opora hudebního díla
vizualizace jako prostředek integrující sluchové vjemy se zrakovými, tj. propojování auditivních (= sluchových) složek s vizuálními; cca 70–80 % získaných informací dostáváme díky zrakovému vnímání, zrak v tomto ohledu dominuje nad ostatními smysly; využití zraku při vnímání hudby –
vizualizace jako účinný motivační a aktivační prostředek zejména při poslechových činnostech (aktivizace pozornosti při vnímání hudby, spoluutváření, konkretizace a umocnění hudebních představ)
vizualizace jako didaktická pomůcka v oblasti poslechu hudby nebo hudebněteoretických disciplín (formová analýza)
podpora vzájemné souvislosti mezi jednotlivými druhy umění
Zásady vizualizace
nesmí odvádět pozornost dítěte od samé podstaty hudby,
obrazová složka musí přímo souviset se složkou hudební, tj. výsledný produkt nesmí být obraz podpořený zvukovou kulisou
ústí do sémantické a strukturální analýzy hudebního díla,
je výchozí zkušeností pro tvořivou činnost dítěte.
Formy vizualizace
obrazový dokument (na téma skladby, jejího autora, dobové situace)
videosekvence (vnímání sugestivníhovýkonu interpreta a dirigenta
vizuální vyjádření obsahu skladby
grafický záznam hudebního pohybu (partitura nebo její verze v počítačové animaci)
tematický CD-ROM
výukové programy on-line
animace tektonických prvků skladby