Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do studia HV

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Jedná se o aplikační část didaktiky HV

  • Metody HV

    • Teoretické metody výzkumu

      • Teoretická analýza a syntéza

      • Indukce a dedukce

      • Historickosrovnávací metoda

      • Genetická metoda

    • Empirické metody výzkumu

      • Pozorování

      • Experiment

      • Ratingová metoda

      • Dotazník

      • Rozhovor

      • test

  • Metodika – obecně pracovní postup (metoda) nebo nauka o metodě. Metodika v oblasti metodologie vědy je metoda vědecké práce. Metodika v oblasti pedagogiky je nauka o metodě vyučování v určitém oboru (teorie vyučování).

    Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování. Je součástí pedagogiky, zabývající se metodami a formami školního vyučování. Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená, učím nebo vyučuji. Předmět didaktika je nezbytnou součástí studia každého studenta, který má v úmyslu se někdy zabývat učitelským povoláním.

    Struktura hudební pedagogiky:

    • teorie hudební pedagogiky (úkoly, prostředky a metody práce)

    • dějiny hudební pedagogiky (včetně srovnávací hudební pedagogiky)

    • experimentální hudební pedagogika (analyzuje hlavní pedag.–psych. problémy HV)

    • teorie vyučování na jednotlivých typech a stupních hudebních škol, včetně mimoškolní a zájmové HV

    Spolupráce s řadou muzikologických disciplín:

    • hudební teorie,

    • historiografie,

    • hudební psychologie,

    • hudební sociologie

    • hudební estetika aj.

    Integrativní mezioborová spolupráce:

    • filozofie,

    • teorie a dějiny umění

    • teorie a dějiny pedagogiky aj.

    Vizualizace v hudební výchově

    VIZUALIZACE V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ

    • vizualizace hudby/skladby = konkrétní zobrazení, obrazové vyjádření nebo obrazová opora hudebního díla

    • vizualizace jako prostředek integrující sluchové vjemy se zrakovými, tj. propojování auditivních (= sluchových) složek s vizuálními; cca 70–80 % získaných informací dostáváme díky zrakovému vnímání, zrak v tomto ohledu dominuje nad ostatními smysly; využití zraku při vnímání hudby –

    • vizualizace jako účinný motivační a aktivační prostředek zejména při poslechových činnostech (aktivizace pozornosti při vnímání hudby, spoluutváření, konkretizace a umocnění hudebních představ)

    • vizualizace jako didaktická pomůcka v oblasti poslechu hudby nebo hudebněteoretických disciplín (formová analýza)

    • podpora vzájemné souvislosti mezi jednotlivými druhy umění

    Zásady vizualizace

    • nesmí odvádět pozornost dítěte od samé podstaty hudby,

    • obrazová složka musí přímo souviset se složkou hudební, tj. výsledný produkt nesmí být obraz podpořený zvukovou kulisou

    • ústí do sémantické a strukturální analýzy hudebního díla,

    • je výchozí zkušeností pro tvořivou činnost dítěte.

    Formy vizualizace

    • obrazový dokument (na téma skladby, jejího autora, dobové situace)

    • videosekvence (vnímání sugestivníhovýkonu interpreta a dirigenta

    • vizuální vyjádření obsahu skladby

    • grafický záznam hudebního pohybu (partitura nebo její verze v počítačové animaci)

    • tematický CD-ROM

    • výukové programy on-line

    • animace tektonických prvků skladby

    Témata, do kterých materiál patří