Úvod do studia HV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Osobnosti:
Jan Josef Dusík (1738-1818)
Jakub Jan Ryba (1765 – 1815)
Jan Nepomuk Filcík (1785 – 1837)…
19. století
Vznik specializovaných škol
Pražská konzervatoř (1811)
Pražská varhanická škola (1830)
Brněnská varhanická škola (1882)
2. Polovina 19. Století – zavedení povinné hudební výchovy
Osobnosti:
Jan Leopold Zvonař (1824 – 1865)
Otakar Hostinský (1847 – 1910)
Konrád Pospíšil (1859 – 1910)
20. Století
První směr – publikačně činní pedagogové (např. A. Cmíral, J. Vosyka), spory o intonační metody
Druhý směr – snaha o vybudování institucí s cílem inovace hudební výchovy (VI. Helfert)
Třetí směr – zaměření na historickosrovnávací a hudebně pedagogický výzkum (B. Štědroň)
1934 – společnost pro hudební výchovu
Vl. Helfert, Lee Kestenberg, Václav Talich, Václav Vosyka a další
po roce 1945 – výzkumný ústav pedagogický
I. Poledňák, J. Budík, A. Sychra
50. Léta – práce na vzdělávacích osnovách, vznik časopisů (Hudební výchova, Estetická výchova)
1967 – ČSR společnost pro hudební výchovu
1970 – Česká hudební společnost
1982 – Česká hudební mládež
90. Léta až současnost – alternativní hudební pedagogika, vliv masmédií, audiovizualizace
Obecná část
Definice = odborná aktivita, s jejíž pomocí lidé bezprostředně poznávají a zprostředkovaně ovládají a optimalizují procesy přípravy lidského subjektu na osvojování hudby
Mezioborová disciplína
Vztah pedagogiky a hudební pedagogiky
Vztah muzikologie a hudební pedagogiky
Struktura hudební pedagogiky
Obecná teorie disciplíny
Srovnávací hudební pedagogika
Experimentální hudební pedagogika
Interdisciplinární resort
Obecná hudební pedagogika
Speciální didaktiky
Teorie předškolní, školní a mimoškolní HV, hudební andragogika, funkcionální Hv
Speciální didaktika
Didaktika všeobecné HV
Didaktika HV výběrově organizované a odborně specializované
Didaktika specializované přípravy profesionálních hudebníků
HV v rámci koncepce MŠMT ČR
HV všeobecná (ZŠ, SŠ)
HV výběrově specializovaná (ZŠ, SŠ)
HV profesionální (konzervatoř, akademie)
Pedagogicky zaměřené hudební vzdělávání (učitelské obory na VŠ)
HV intencionální a funkcionální
Hv intencionální = cílevědomě a záměrně realizovatelná (školsky organizovaná HV vytvářející vlastní „umělé“ prostředí
HV funkcionální = vazba na hudebně specifické prostředí s bezprostředním vlivem na okolí
Didaktika HV
Obor hudební pedagogiky, který analyzuje hlavní zákonitosti hudebně výchovného procesu:
Obsah a formy vyučování
Výchovně vzdělávací cíle
Rozsah a metody vyučování
Postavení hv v soustavě vyučovaných předmětů
Metodika HV
Hudebně pedagogická disciplína, která se orientuje na normativní stránku vyučování, na popis metod, návody a organizační rady pro práci učitele