Úvod do studia HV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Osobnosti:
- Jan Josef Dusík (1738-1818) 
- Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) 
- Jan Nepomuk Filcík (1785 – 1837)… 
19. století
- Vznik specializovaných škol - Pražská konzervatoř (1811) 
- Pražská varhanická škola (1830) 
- Brněnská varhanická škola (1882) 
 
- 2. Polovina 19. Století – zavedení povinné hudební výchovy 
- Osobnosti: - Jan Leopold Zvonař (1824 – 1865) 
- Otakar Hostinský (1847 – 1910) 
- Konrád Pospíšil (1859 – 1910) 
 
20. Století
- První směr – publikačně činní pedagogové (např. A. Cmíral, J. Vosyka), spory o intonační metody 
- Druhý směr – snaha o vybudování institucí s cílem inovace hudební výchovy (VI. Helfert) 
- Třetí směr – zaměření na historickosrovnávací a hudebně pedagogický výzkum (B. Štědroň) 
- 1934 – společnost pro hudební výchovu - Vl. Helfert, Lee Kestenberg, Václav Talich, Václav Vosyka a další 
 
- po roce 1945 – výzkumný ústav pedagogický - I. Poledňák, J. Budík, A. Sychra 
 
- 50. Léta – práce na vzdělávacích osnovách, vznik časopisů (Hudební výchova, Estetická výchova) 
- 1967 – ČSR společnost pro hudební výchovu 
- 1970 – Česká hudební společnost 
- 1982 – Česká hudební mládež 
- 90. Léta až současnost – alternativní hudební pedagogika, vliv masmédií, audiovizualizace 
Obecná část
- Definice = odborná aktivita, s jejíž pomocí lidé bezprostředně poznávají a zprostředkovaně ovládají a optimalizují procesy přípravy lidského subjektu na osvojování hudby 
- Mezioborová disciplína - Vztah pedagogiky a hudební pedagogiky 
- Vztah muzikologie a hudební pedagogiky 
 
- Struktura hudební pedagogiky - Obecná teorie disciplíny 
- Srovnávací hudební pedagogika 
- Experimentální hudební pedagogika 
- Interdisciplinární resort 
- Obecná hudební pedagogika 
- Speciální didaktiky 
- Teorie předškolní, školní a mimoškolní HV, hudební andragogika, funkcionální Hv 
 
- Speciální didaktika - Didaktika všeobecné HV 
- Didaktika HV výběrově organizované a odborně specializované 
- Didaktika specializované přípravy profesionálních hudebníků 
 
- HV v rámci koncepce MŠMT ČR - HV všeobecná (ZŠ, SŠ) 
- HV výběrově specializovaná (ZŠ, SŠ) 
- HV profesionální (konzervatoř, akademie) 
- Pedagogicky zaměřené hudební vzdělávání (učitelské obory na VŠ) 
 
- HV intencionální a funkcionální - Hv intencionální = cílevědomě a záměrně realizovatelná (školsky organizovaná HV vytvářející vlastní „umělé“ prostředí 
- HV funkcionální = vazba na hudebně specifické prostředí s bezprostředním vlivem na okolí 
 
- Didaktika HV - Obor hudební pedagogiky, který analyzuje hlavní zákonitosti hudebně výchovného procesu: - Obsah a formy vyučování 
- Výchovně vzdělávací cíle 
- Rozsah a metody vyučování 
- Postavení hv v soustavě vyučovaných předmětů 
 
 
- Metodika HV - Hudebně pedagogická disciplína, která se orientuje na normativní stránku vyučování, na popis metod, návody a organizační rady pro práci učitele 
 
