Otázka č. 1 - Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- ji ve starověku si lidé všimli, že při některých tělesných chorobách (hlavně u vysoké horečky), po požití alkoholu a jiných látek, po úrazech hlavy se značně mění city, vnímání a myšlení člověka, dochází k psychickým poruchám → lékaři, přírodovědci a někteří filosofové od starověku uváděli tyto zkušenosti a rozvíjeli názor, že psychické projevy nejsou projevem nehmotné duše, ale jsou funkcí mozku → základ pro vědecký výzkum v psychologii
Vědecké období
- 1879 - psychologie vzniká jako samostatná věda → Wilhelm Wundt zakládá v Lipsku první psychologickou laboratoř
Wilhelm Wundt – zakladatel experimentální psychologie (→ podprahové vnímání)
- empirismus
- fyziologie (→ J. E. Purkyně)
Edward Bradford Titchener – zakládá psychologickou laboratoř v USA
- psychologie se orientuje na zkoumání duševních pochodů, vnímání a paměti
- na počátku 20. století dochází k rozdělení psychologie na jednotlivé směry
1) Přírodovědně orientované směry
a) asocianismus
- vychází z předpokladu, že naše duševno je tvořeno asociacemi (spoji), které se vytvářejí při střetu našich vjemů, pojmů či představ
b) reflexologie
- tvrdí, že spoje – jako senzomotorické reakce na určité podněty – mohou být už vrozené (nepodmíněné reflexy), nebo je lze vytvořit opakovanou činností – to je také podmínka jejich vzniku (podmíněné reflexy)
→ spoje – posilující se spoje (opakující se situace) x vyhasínající spoje
- nepodmíněné reflexy - vrozená záležitost, něco, co děláme automaticky, instinktivně
I. P. Pavlov (1849 – 1936)
objevil podmíněný reflex
pokusy se psy
c) behaviorismus
- vznik v Americe
- navazuje na reflexologii
- funguje na základě principu odměna x trest
- „S-R psychologie“
- „S“ – podnět (= stimulus)
- „R“ – reakce (= response)
- zkoumá účinek lidského organismu pod vlivem měnících se podmínek – vztah podnětů, reakcí na ně a účinku odměn a trestů, které po reakci následují
John B. Watson (1878 – 1958)
„Dejte mi na výchovu tucet dětí já vám zaručuji, že z každého vychovám takového specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, ale i žebráka a zloděje, bez ohledu na jeho talent, sklony i bez ohledu na vlastnosti jeho předků“
Edward Thorndike (1874 – 1949)
pokusy se zvířaty v akci (x Pavlov – zvířata v klidu)
umístil hladovou kočku do klece - položil před ni misku s potravou
k dosažení potravy - třeba stisknout páčku (otevření dvířek)
zprvu projevovala kočka chaotické chování, někdy i paniku
při těchto pokusech dostat se ven náhodou stiskla páčku a otevřela tak dvířka
znovu zavřena do skříňky → našla páčku rychleji
postupně třídila své náhodné projevy na základě jejich důsledků
d) neobehaviorismus
- navazuje na behaviorismus – důraz je kladem na výchovu + berou v potaz osobnost