Otázka č. 1 - Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- zůstává důraz na chování, na základě analýzy vztahů mezi podněty z vnějšího prostředí a chováním organismus vznikají určité pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají
Edward C. Tolman (1886 – 1959)
kognitivní (poznávací) mapy → orientace v prostředí
B. F. Skinner (1904 – 1989)
považován za zakladatele programového učení → myšlenka, že děti by se mohly učit samy, individuálně pomocí počítače
černá skříňka – osobnost člověka (emoce, kognitivní procesy,…)
2) Humanisticky orientované směry
- vnímá člověka
a) tvarová psychologie (gestaltismus)
= celostní psychologie
- vycházela ze studia vnímání a dokazovala, že duševní procesy je třeba chápat jako celky, jako organizované tvary, nikoli jen jako sumu jednotlivých částí nebo prvků → celek je ví, než suma části
- největší vrchol 20.-30. léta 19. století
- člověk není jen pasivním jedincem, který zpracovává informace a reaguje na ně, ale aktivně usiluje o jejich poznávání
Max Wertheimer (1880 – 1943)
zkoumal myšlenkové pochody dětí, analyzoval je
zkoumal a analyzoval myšlenky expertů a geniů → rozhovor s A. Einsteinem
myšlenka toho, že se musí učit vhledem (předchůdce)
→ učení se řešit problémy x tradiční vyučování - brzdí vhled
- detailně propracované
Wolfgang Köhler (1887 – 1967)
výzkumy inteligence šimpanzů na ostrově Tenerife
chování nefunguje na principu pokus – omyl (x behaviorismus) – složitější situace – učení na vyšší úrovni → učení vhledem
b) kognitivní (poznávací) psychologie
- soustředí se na to, co se děje uvnitř organismu → osobnost (x behaviorismus) → chování je chápáno jako vnější projev vnitřních psychických projevů
- zabývá se vytvářením tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa, ve kterém žijeme, resp. vnitřního obrazu situací, událostí a problémů, s nimiž se setkáváme – tak, abychom se mohli dobře orientovat a smysluplně rozhodovat
G. A. Kelly (1905 – 1966)
vnitřní modely
c) humanistická psychologie
- hlavní předmět zájmu – sebevyjádření člověka, objevení pravé identity (kdo jsem) a seberealizace
Carl Rogers (1902 – 1987)
- teorie soustředící se na pojem „já“
→ fenomenologie
Abraham Maslow (1908 – 1970)
- autor stupňovitého řazení potřeb – potřeba vyšší se objevuje až po uspokojení potřeby nižší → pyramida:
3) Hlubinná psychologie
- předpokládá utajenou hlubší vrstvu v našem vědomí, která skrytě ovlivňuje projevy našeho prožívání, usilování a jednání → „podvědomí“
a) psychoanalýza
Sigmund Freud (1856 – 1939)
- rodák z Příbora, působil ve Vídni („nevěřící žid“) → odjezd do Anglie
- rozlišuje 3 vrstvy osobnosti:
1. id - střed nevědomí – pudy, sexualita, instinkty
2. ego - střed vědomí, harmonizuje konflikty, mezi pudy (id) a svědomím (superego)