Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 1 - Psychologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (99.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- zůstává důraz na chování, na základě analýzy vztahů mezi podněty z vnějšího prostředí a chováním organismus vznikají určité pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají

Edward C. Tolman (1886 – 1959)

  • kognitivní (poznávací) mapy → orientace v prostředí

B. F. Skinner (1904 – 1989)

  • považován za zakladatele programového učení → myšlenka, že děti by se mohly učit samy, individuálně pomocí počítače

  • černá skříňka – osobnost člověka (emoce, kognitivní procesy,…)

2) Humanisticky orientované směry

- vnímá člověka

a) tvarová psychologie (gestaltismus)

= celostní psychologie

- vycházela ze studia vnímání a dokazovala, že duševní procesy je třeba chápat jako celky, jako organizované tvary, nikoli jen jako sumu jednotlivých částí nebo prvků → celek je ví, než suma části

- největší vrchol 20.-30. léta 19. století

- člověk není jen pasivním jedincem, který zpracovává informace a reaguje na ně, ale aktivně usiluje o jejich poznávání

Max Wertheimer (1880 – 1943)

  • zkoumal myšlenkové pochody dětí, analyzoval je

  • zkoumal a analyzoval myšlenky expertů a geniů → rozhovor s A. Einsteinem

  • myšlenka toho, že se musí učit vhledem (předchůdce)

→ učení se řešit problémy x tradiční vyučování - brzdí vhled

- detailně propracované

Wolfgang Köhler (1887 – 1967)

  • výzkumy inteligence šimpanzů na ostrově Tenerife

  • chování nefunguje na principu pokus – omyl (x behaviorismus) – složitější situace – učení na vyšší úrovni → učení vhledem

b) kognitivní (poznávací) psychologie

- soustředí se na to, co se děje uvnitř organismu → osobnost (x behaviorismus) → chování je chápáno jako vnější projev vnitřních psychických projevů

- zabývá se vytvářením tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa, ve kterém žijeme, resp. vnitřního obrazu situací, událostí a problémů, s nimiž se setkáváme – tak, abychom se mohli dobře orientovat a smysluplně rozhodovat

G. A. Kelly (1905 – 1966)

  • vnitřní modely

c) humanistická psychologie

- hlavní předmět zájmu – sebevyjádření člověka, objevení pravé identity (kdo jsem) a seberealizace

Carl Rogers (1902 – 1987)

- teorie soustředící se na pojem „já“

→ fenomenologie

Abraham Maslow (1908 – 1970)

- autor stupňovitého řazení potřeb – potřeba vyšší se objevuje až po uspokojení potřeby nižší → pyramida:

3) Hlubinná psychologie

- předpokládá utajenou hlubší vrstvu v našem vědomí, která skrytě ovlivňuje projevy našeho prožívání, usilování a jednání → „podvědomí“

a) psychoanalýza

Sigmund Freud (1856 – 1939)

- rodák z Příbora, působil ve Vídni („nevěřící žid“) → odjezd do Anglie

- rozlišuje 3 vrstvy osobnosti:

1. id - střed nevědomí – pudy, sexualita, instinkty

2. ego - střed vědomí, harmonizuje konflikty, mezi pudy (id) a svědomím (superego)

Témata, do kterých materiál patří