Otázka č. 1 - Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Aristoteles (384 – 322 př.n.l.)
→ viz otázka č. 21
- největší antický/starověký myslitel
- spis „O duši“ → považován za zakladatele (více se věnuje nitru), věda se vyvinula až v 19. století
- žák Platona → odklon
3 základní typy oduševnělosti:
nejnižší – vegetativní duše – rostliny
vyšší – smyslová duše – jsou jí obdařena i zvířata
nejvyšší – rozumová duše – schopnost uvědomovat si sebe sama – člověk
- zoon politikon = tvor společenský
→ To, čím jsme, není založeno v chytrosti umožňující vyzrát na svět a nabýt nad ním vlády, ale v naší rozumnosti, v rozumovém poznání, které nám umožní vhled (= způsobilost duše), tím člověk naplňuje účel svého života – koná dobro
„Staň se, čím jsi.“
3 hlavní ctnosti (mohutnost duše)
moudrost
odvaha
uměřenost
„Každá ctnost lze vymezit extrémy, přičemž platí, že extrémy ve všech podobách jsou špatné.“
- středověký názor na duši – ovlivněn církví:
- lidský rozum je nedokonalý, ve srovnání s božským
- duše je víc, než tělo, tělo jen svádí duši k „hříchu“
sv. Augustin (354 – 430 n.l.)
→ viz otázka č. 22
dílo „Vyznání“
„Stal jsem se sám sobě otázkou.“
- postavit sám sebe jako otázku znamená nastoupit cestu obnovy sebe sama v čistotě své duše - to je základní podmínka přiblížení se naplnění, tj. Bohu
Tomáš Akvinský (1225 – 1274)
→ viz otázka č. 22
zdůrazňuje spojitost člověka se světem přírody
navazuje na Aristotela
jeho duše je na jedné straně hluboce ponořená do tělesnosti (život v pomíjivosti), na straně druhé ho uvádí do duchovního světa nepomíjivosti, nesmrtelnosti, činí ho účastným na řádu věcnosti → nesmrtelnost duše – spojitost s tělem i Bohem → člověk je jednotou duše a těla
Druhá etapa: Téma vědomí
- s příchodem novověku pojem duše ustupuje do pozadí → spor o důležitost rozumu a smyslů pro poznání skutečnosti
René Descartes (1596 – 1650)
→ viz otázka č. 23
razí cestu ke zkoumání vědomých myšlenkových pochodů
racionalista
John Locke (1632 – 1704)
→ viz otázka č. 23
jako první navrhuje metodu „zkoumání toho, co probíhá v mysli“ (tedy vědomí) → metoda introspekce
empirik
„Nic není v rozumu, co by dříve nebylo ve smyslech.“ (x R. Descartes)
tabula rasa → inspiroval směry, které kladly jednoznačný důraz na vliv prostředí na člověka (např. behaviorismus)
zavádí 2 pojmy (v díle Esej o lidském rozumu)
- sensation – počitky a vjemy (vnější objekty)
- reflexion – něco, co naše mysl vytváří samostatně → složitější ideje
Gottfried Wilhelm Leibnitz (1646 – 1716)
→ viz otázka č. 23
za podstatu světa považuje monády – duchovní jednotky, tvoří vše, co na světě je
náš život – odehrává se z naší monadické niternosti, ne z podnětů a tlaků okolí(x J. Locke)
inspirace směrů, které kladou důraz na svébytnost osobnosti