Otázka č. 12 - Ekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
navazuje na T. Malhuse
teorie mzdy – tzv. mzdový železný zákon
dělník nemůže být logicky nikdy vyšší než jeho existenční minimum (tj. dělník bude vždy placen pouze tak, aby uživil sebe a svou rodinu, nikdy nebude moci shromažďovat bohatství → pokud se dělníkovi přidá plat, zvedne se dělnická populace → mzda opět klesne na minimum, protože se rozděluje mezi větší množství lidí)
Pracovní teorie hodnoty
Kde se bere hodnota zboží? Může být odvozena od užitečnosti? – ne
→ tzv. Smithův paradox – užitečnost vody je mnohokrát větší než hodnota diamantu, přičemž jejich cena je opačná
prosazování myšlenky, že hodnota statku je dána prací (čím delší výroba, tím vyšší cena) → ukazuje se ale, že práce není jediným faktorem, který určuje hodnotu statku → kapitál, suroviny, velikost výroby,… (odklon již v 19. století)
Karel Marx
navazuje na klasickou školu (hlavně na Ricarda)
teorie nadhodnoty, teorie vykořisťování → chudý dělník je nucen pracovat pro bohatého kapitalistu → není jiná možnost jak se uživit → kapitalista mu vyplácí minimální mzdu – hodnota minimální mzdy je menší než hodnota práce → kapitalistův čistý zisk, tzv. nadhodnota → kapitalista akumuluje dostatečný kapitál, bohatne → investuje do technologií → propouští dělníky → poráží konkurenci → kapitál se zužuje, je v rukou několika jedinců → revoluce, rozdělení kapitálu mezi ostatní
marginalistický obrat
přelom 19. a 20. století
nová teorie → hodnota statku
není objektivní, ale subjektivní (zařazení psychologie do ekonomie)
vyplývá z pocitu individua, z jeho preferencí a volby
reálně funguje tzv. teorie mezní užitečnosti (s rostoucím množstvím určitého statku se snižuje jeho užitečnost)
ekonomické rozhodování člověka – srovnávání užitečnosti jednotlivých statků dle vlastních preferencí
aplikováno i do výroby → zisk z každé nové jednotky statku se snižuje (klesá vzácnost, výrobce musí najít optimální hranici zisku z jedné jednotky)
neoklasická škola
navrací se ke klasickým ekonomům A. Smithovi, D. Ricardovi,…, ale odmítají pracovní teorii hodnoty
hodnota je dána jako výsledek dvou sil – poptávky a nabídky
tyto dvě síly dávají určitou rovnovážnou cenu, kterou je ochoten spotřebitel zaplatit a výrobce za ni prodat
trhy (na nichž síly působí) – tendence směřovat k rovnováze (poptávka se rovná nabídce) → v této rovnováze – skutečnost hodnoty daného statku (dáno nabízejícími, kupujícími)
rakouská škola
představitelé: Ludwig Mises, Friedrich Hayek → obhájci liberalismu
Friedrich Hayek (1899 – 1992)
dílo Cesta do otroctví
→ zdrcující kritika socialismu a komunismu
→ kritika ekonomická, právní, společenská
→ pokud si jednou někdo přivlastní právo rozhodovat o ekonomické stránce ostatních lidí, tj. přerozdělování daní,… → postupně dochází k omezování občanských práv → nesvoboda