Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 12 - Ekonomie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (109.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • navazuje na T. Malhuse

  • teorie mzdy – tzv. mzdový železný zákon

  • dělník nemůže být logicky nikdy vyšší než jeho existenční minimum (tj. dělník bude vždy placen pouze tak, aby uživil sebe a svou rodinu, nikdy nebude moci shromažďovat bohatství → pokud se dělníkovi přidá plat, zvedne se dělnická populace → mzda opět klesne na minimum, protože se rozděluje mezi větší množství lidí)

    • Pracovní teorie hodnoty

      • Kde se bere hodnota zboží? Může být odvozena od užitečnosti? – ne

  • → tzv. Smithův paradox – užitečnost vody je mnohokrát větší než hodnota diamantu, přičemž jejich cena je opačná

    • prosazování myšlenky, že hodnota statku je dána prací (čím delší výroba, tím vyšší cena) → ukazuje se ale, že práce není jediným faktorem, který určuje hodnotu statku → kapitál, suroviny, velikost výroby,… (odklon již v 19. století)

    • Karel Marx

      • navazuje na klasickou školu (hlavně na Ricarda)

      • teorie nadhodnoty, teorie vykořisťování → chudý dělník je nucen pracovat pro bohatého kapitalistu → není jiná možnost jak se uživit → kapitalista mu vyplácí minimální mzdu – hodnota minimální mzdy je menší než hodnota práce → kapitalistův čistý zisk, tzv. nadhodnota → kapitalista akumuluje dostatečný kapitál, bohatne → investuje do technologií → propouští dělníky → poráží konkurenci → kapitál se zužuje, je v rukou několika jedinců → revoluce, rozdělení kapitálu mezi ostatní

    • marginalistický obrat

      • přelom 19. a 20. století

      • nová teorie → hodnota statku

        • není objektivní, ale subjektivní (zařazení psychologie do ekonomie)

        • vyplývá z pocitu individua, z jeho preferencí a volby

        • reálně funguje tzv. teorie mezní užitečnosti (s rostoucím množstvím určitého statku se snižuje jeho užitečnost)

        • ekonomické rozhodování člověka – srovnávání užitečnosti jednotlivých statků dle vlastních preferencí

        • aplikováno i do výroby → zisk z každé nové jednotky statku se snižuje (klesá vzácnost, výrobce musí najít optimální hranici zisku z jedné jednotky)

    • neoklasická škola

      • navrací se ke klasickým ekonomům A. Smithovi, D. Ricardovi,…, ale odmítají pracovní teorii hodnoty

      • hodnota je dána jako výsledek dvou sil – poptávky a nabídky

        • tyto dvě síly dávají určitou rovnovážnou cenu, kterou je ochoten spotřebitel zaplatit a výrobce za ni prodat

        • trhy (na nichž síly působí) – tendence směřovat k rovnováze (poptávka se rovná nabídce) → v této rovnováze – skutečnost hodnoty daného statku (dáno nabízejícími, kupujícími)

    • rakouská škola

      • představitelé: Ludwig Mises, Friedrich Hayek → obhájci liberalismu

        • Friedrich Hayek (1899 – 1992)

    • dílo Cesta do otroctví

    → zdrcující kritika socialismu a komunismu

    → kritika ekonomická, právní, společenská

    → pokud si jednou někdo přivlastní právo rozhodovat o ekonomické stránce ostatních lidí, tj. přerozdělování daní,… → postupně dochází k omezování občanských práv → nesvoboda

    Témata, do kterých materiál patří