Klíčoví myslitelé středověké filozofie II.– Albertus Magnus, Akvinský a další…
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Filosofie:
doplnění aristotelské metafyziky do podoby křesťanské ontologie
- každá stvořená skutečnost podle Aristotela je vztah látky a formy, z roviny možností přechod do roviny bytí
- podle Tomáše A. analogický postup: pravá podstata, bytnost (essentia) a její konkrétní podoba, realizace aktu bytí (existenci). Pravé dokonalé bytí – Bůh
Cesty k existenci Boha (dle Blechy str. 61)
- Boží existenci lze podle Tomáše dokázat rozumem. Odmítal však ontologická důkaz Anselma z Canterbury, která chtěl existenci Boha dokázat již z jeho pojmu
*důkaz z pohybu
- je nemožné, aby něco vzhledem k témuž a týmž způsobem pohybovalo a bylo pohybováno. Musí být něco vnějšího, co jím pohybuje. Ale tento řetězec nemůže jít až do nekonečna. Aby byl pohyb možný, musí na jeho počátku stát nehybný hybatel - Bůh
*důkaz z řetězu příčin
- každá věc má svou příčinu. Obdobně jako u pohybu je nutno předpokládat prvotní příčinu všeho dění, a to je Bůh
*důkaz z nahodilého
- nutnost a nahodilost jsou z našeho pohledu zjevně čímsi relativním. I kdybychom však předpokládali pouze svět nahodilosti, musely by se dít z určité nutnosti. Na počátku je tedy třeba předpokládat absolutno, které má svou nutnost ze sebe sama - Boha
* důkaz stupňovitý
- svět vykazuje zjevnou stupňovitost všeho jsoucího a jeho hodnot. Musí tedy existovat nejvyšší jsoucno a hodnota – Bůh
*důkaz z účelného uspořádání přírody
- všechna jsoucna mají zjevně své nezastupitelné místo v hierarchii přírody (a to neživé). Zřejmě je vše uspořádáno podle nějakého záměru a k nějakému účelu. Nejvyšším dárcem účelu je ovšem jedině Bůh
-mezi věděním a vírou nemůže nikdy nastat rozpor. Křesťanská pravda rozum přesahuje, ale není s ním v rozporu.
Poznání esence Boha
nepřímé – účinky Boha v přírodě
analogické – stvořená skutečnost (poznatelná) je analogií dokonalého bytí (nepoznatelného)
složené – nekonečně dokonalou esencí Boha lze nazřít jen nedokonale, částečně, poznání Boha je zprostředkováno zjevením. Nadpřirozené poznání Boha – předmět teologie. Je přijímáno ve víře.
Pravda může být jen jedna, neboť pochází od Boha – vrchol scholastické funkce filosofie
Etika
„Trojího je třeba člověku ke spáse – vědět, v co má věřit, vědět, co má žádat a vědět, co má činit.“
Základní ctnosti: 4 řecké – (rozumnost, statečnost, uměřenost, spravedlivost) + 3 křesťanské (víra, naděje, láska)
Člověk a duše -duše - předmětem láskyplného a intenzivního zkoumání a uvažování. V mnoha spisech pojednává o citech, paměti, jednotlivých duševních mohutnostech, jejich vzájemných vztazích a o poznání.
Politika
- opakovaně se vyjadřoval k Aristotelově Politice.
- Tomistická nauka o státě těsně navazuje na nauku Aristotelovu, kterou Tomáš jako první v západním světě uplatňuje v celé její šíři. Spojuje j ní také myšlenky Augustinovy. Člověk je pro Tomáše stejně jako pro Aristotela zóon politikon, živočich společenský.