Klíčoví myslitelé středověké filozofie II.– Albertus Magnus, Akvinský a další…
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- všechny obecné zákony, které světu připisujeme, jsou pouze naše rozumové konstrukce z holého empirického materiálu a platí jen jako výsledek domluvy mezi stejně uvažujícími bytostmi
- rozum nemůže podepírat víru, víra nemůže diktovat nic rozumu
- tímto druhem ockhamova nominalismu byla ospravedlněna možnost svobodného bádání, závislého jen na vlastních zdůvodněných principech. Spolu s renesancí, reformací a přírodovědeckými objevy přispěl tak nominalismus výrazně k tomu, že se fil. Začala převážně soustřeďovat na problém poznání a jeho východisek – nominalismus se stal základem pro celý novověký empirismus
- díky Ockhamově nominalismu a jeho důsledcích bylo prakticky zrušeno pouto mezi teologií a filozofií, pouto mezi vírou a věděním, které scholastika po staletí udržovala.
Středověká ( německá) mystika
- v každém okamžiku života má člověk hledět do vlastního nitra a rozdmýchat v jasný plamen božskou jiskru, která tam doutná
- mystika jako duchovní postoj není časově vázána
- vyskytovala se ve všech dobách (u Indů-jejichž celou fil. můžeme nazvat mystickou, u Řeků-v raném období a na konci antiky v novoplatonismu, v různých obdobích středověku, na počátku novověku i později)
- jeden z nejvýznamnějších proudů mystiky se vzedmul právě v bezprostředním navázání na vrcholnou scholastiku
Mistr Eckhart 1260-1327
- přispěl k uvolnění víry z dalekosáhlé racionalizované teologie a fil. Vrcholné scholastiky
- dominikán
- Johanes Eckhart pocházel z rytířské rodiny
- Němec
- používá myšlenkové formy a výrazivo scholastiky – vyjadřuje jím však to pravé a původní, tvůrčí poznání – původní nikoli proto, že by pocházelo z bezprostředního pozorování přírody, ale proto, že pochází, z vnitřních pramenů, z intuice
- krátce před smrtí jej kolínský arcibiskup postavil před duchovní soud a Mistr musel v kolínském dominikánském chrámu své učení odvolat, protože bylo v protikladu s církví
- po jeho smrti byla celá řada jeho tvrzení odsouzena papežskou bulou jako kacířství
- jeho fil, nepodává propracovaný systém, ve kterém má všechno své místo, ale je výrazem intenzivního náboženského prožitku
- otáčí se okolo věčných pólů mystiky: Boha a duše
Bůh:
- v E. pojetí Boha jsou myšlenky ,které se objevili již v novoplatonismu u plotína i u Dionýsia Areopagity
- Bůh je absolutně dobrý, jediný, absolutní a nad světem, že o něm nemůžeme nic vypátrat
- tohoto Boha, který je zcela mimo tento svět, nazývá Eckhart „božství“ nebo „nezpřírodněné přírody“. „Božství“ je třeba odlišovat od „Boha“ neboli „ zpřírodněné přírody“.
- Trojjediný Bůh křesťanský se u E. jeví jako první „emanace, jako vyzáření původnějšího božství, které stojí nad ním
Duše:
- duše je vytvořena podle obrazu Boha, z toho vyplývá, že jako Bůh je i duše trojjediná