Spor o nominalismus a další problémy středověké filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Také novověká a současná filozofie se k tomuto sporu vrací, protože v jeho pozadí je stále aktuální problém vztahu všeobecného a jednotlivého.
Anselm z Canterbury
Anselm z Canterbury (1033 Aosta (Piemont) - 1109)
sv. = lat. Anselmus Cantuarensis
= italsky Anselmo d'Aosta
nejvýznamnější filozof a teolog 11. Století (období rané scholastiky)
studoval ve Francii, byl opatem benediktínského kláštera, později arcibiskupem Canterburským
Anselm přišel s myšlenkou, že člověk je svým rozumem věrným obrazem Boha a dialektika má účast na Božích myšlenkách
Ve sporu o univerzálie stál Anselmo na straně středověkého realismu. Podobně jako Augustin tvrdil, že víra má předcházet poznání (věřím, abych rozuměl – „Credo ut intelligam“), víru je tak možno racionálně zdůvodnit. Křesťanská dogmata jsou sice nevyvratitelnou pravdou, ale je třeba je racionálně zdůvodňovat, aby se věřící člověk upevnil ve své víře
Anselm obhajoval ontologický důkaz existence Boha.
(Ontologický důkaz Boha vypracoval Augustinus, který tvrdil, že u všech lidí existuje pojem Boha, jako dokonalé bytosti, přičemž tento pojem by nemohl vzniknout, pokud by tato dokonalá bytost neexistovala ve skutečnosti.)
Vycházel z pojmu Boha. Bůh je ten, nad kterého už nelze myslet nic vyššího, kdyby Bůh byl jen v intelektu, bylo by možno myslet ještě něco vyššího než to, nad co nelze myslet nic vyššího - Bůh je tedy jsoucí nejen v intelektu, ale i ve skutečnosti. Anselm používá ontologickou metodu – z pojmu nějaké věci – v tomto případě z pojmu Boha jako toho nejvyššího, co lze myslet - je odvozen důkaz její reálné existence. Novým a neobvyklým na tomto důkazu je pokus o důkaz Boha z čistého myšlení bez odvolávání se na autority, nebo zjevení.
Kritika tohoto důkazu je založená na tom, že z pojmu nemůžeme odvozovat reálnou existenci.