Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Francie a její osvícenci – Voltaire, Rousseau, Montesquieu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Francie a její osvícenci – Voltaire, Rousseau, Montesquieu

  • 2. pol. 17. století dosaženo vrcholu absolutismu, země byla vypleněna vládou Ludvíka XIV.

  • rozkvět francouzské literatury nemá v tomto období vědecký ekvivalent

  • vlastní obsahové podněty přicházejí z Anglie po smrti Ludvíka XIV. (1715) -> Francouzi se začínají živě zabývat anglickou ústavou, společenským systémem a anglickou přírodovědou a filosofií

  • objevením Anglie Francouzi můžeme tedy považovat za počátek francouzského osvícenství

  • národní povaha i historické podmínky vtiskli osvícenství každého velkého národa vlastní tvář, to francouzské se liší především větší radikálností -> myšlení 18. století svým rozumem, pojetím svobody a rovnosti všech, připravilo teoretický podklad Velké francouzské revoluci 1789

  • základními rysy osvícenství jsou víra v rozum, a díky němu objevení světa a člověka v plně liberálním a deistickém duchu

Voltaire - Francois Marie Arouet (1694-1778)

  • díky svým výrokům se dostal do problému s vládou a tak se ocitl v Bastile -> při dalším vážnějším střetu byl donucen odejít ze země, uchýlil se do Anglie, kde se seznámil s místními myšlenkami, hlavně osvícenstvím a liberalismem

  • odmítá racionalismus a drží se empirismu zakoušeného světa, kterak poznáváme, že není
    nejlepší -> přesto všechno za světem, jeho řádem i zákony musíme předpokládat Boha, jakožto plánujícího, uspořádávajícího, zákonodárný rozum, nemůžeme však o Bohu vědět, jaký je

  • podstatu pravého řádu vidí v morálce

  • Candide: próza, ve které kritizuje filozofii nekritického optimistického chování, kritizuje feudalismus, aristokracii, církvi; pohled na svět není optimistický, vidí svět plný zla, války; hlavní hrdina Candide - vyznává optimistickou filozofii svého učitelem, všude se Candide setkává se zlem, zlo nachází nejen u civilizovaných národů, ale i u primitivních národů, v Evropě i v Novém světě., zlo vytváří nejen jednotlivec a společnost, ale i příroda - proti ničivému obrazu života na zemi je jako opak postaven činorodý život v Eldorádu, kde zlo neexistuje -> lidé zde žijí v harmonii, ve svobodě, vládne tu spravedlnost a rovnoprávnost, Candide ale Eldorádo opouští, protože si uvědomuje, že zde není nic, co by mohlo být zdokonalováno, protože vše je již dokonalé; autor zde poukazuje, že lidé mají možnost omezit nebo se zbavit zla a tím dosáhnout i Eldoráda na zemi

  • deista – bůh=stvořitel, 1. hybatel, zkoumá přírodu, přicházi k panteismu

  • odmítá učení o vrozených ideách

  • kritika církve, církev = hl. nepřítel pokroku, boj proti klerikalismu

Jean Jacques Rousseau (1712-1778)

  • rozporuplný člověk zmítaný vnitřními zápasy a rozpory.

  • narodil se v Ženevě, vychován v kalvinistickém duchu; v 16 letech zběhl z učení a žil se starší ženou, která mu byla matkou i milenkou a obrátila jej na katolickou víru

  • Společenská smlouva: principy polit. práva, teorie vzniku státu, majetek má být založen na vlastní práci, vše ve jménu lidu, moc má patřit lidu, analýza forem vlády-monarchie, demokracie

  • uznává existenci boha

  • O původu nerovnosti: hl. zlo je nerovnost ve společnosti (člověk žije v okovech, i když se rodí svobodný), velké bohatsvtví plodí špatné mravy, 2 typy nerovností: 1. fyzická=věk a zdraví, 2. politická=ve společnosti řada lidí žije na úkor jiných, vznik soukromého vlastnictví-prohlubování mezi chudými a bohatými na počátku dějin přírodní idylický stav, pokrok nezadržitelný; důvod nerovnosti jsou, že lidé mají pud mít něco pro sebe; Rousseau schvaluje revoluci a nastolení rovného stavu

  • Emil čili o výchově: pedagogický spis o tom, že děti by se měli učit doma a ne podle předepsaných norem, ale z podnětů žáka

Témata, do kterých materiál patří