Francie a její osvícenci – Voltaire, Rousseau, Montesquieu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Francie a její osvícenci – Voltaire, Rousseau, Montesquieu
2. pol. 17. století dosaženo vrcholu absolutismu, země byla vypleněna vládou Ludvíka XIV.
rozkvět francouzské literatury nemá v tomto období vědecký ekvivalent
vlastní obsahové podněty přicházejí z Anglie po smrti Ludvíka XIV. (1715) -> Francouzi se začínají živě zabývat anglickou ústavou, společenským systémem a anglickou přírodovědou a filosofií
objevením Anglie Francouzi můžeme tedy považovat za počátek francouzského osvícenství
národní povaha i historické podmínky vtiskli osvícenství každého velkého národa vlastní tvář, to francouzské se liší především větší radikálností -> myšlení 18. století svým rozumem, pojetím svobody a rovnosti všech, připravilo teoretický podklad Velké francouzské revoluci 1789
základními rysy osvícenství jsou víra v rozum, a díky němu objevení světa a člověka v plně liberálním a deistickém duchu
Voltaire - Francois Marie Arouet (1694-1778)
díky svým výrokům se dostal do problému s vládou a tak se ocitl v Bastile -> při dalším vážnějším střetu byl donucen odejít ze země, uchýlil se do Anglie, kde se seznámil s místními myšlenkami, hlavně osvícenstvím a liberalismem
odmítá racionalismus a drží se empirismu zakoušeného světa, kterak poznáváme, že není
nejlepší -> přesto všechno za světem, jeho řádem i zákony musíme předpokládat Boha, jakožto plánujícího, uspořádávajícího, zákonodárný rozum, nemůžeme však o Bohu vědět, jaký jepodstatu pravého řádu vidí v morálce
Candide: próza, ve které kritizuje filozofii nekritického optimistického chování, kritizuje feudalismus, aristokracii, církvi; pohled na svět není optimistický, vidí svět plný zla, války; hlavní hrdina Candide - vyznává optimistickou filozofii svého učitelem, všude se Candide setkává se zlem, zlo nachází nejen u civilizovaných národů, ale i u primitivních národů, v Evropě i v Novém světě., zlo vytváří nejen jednotlivec a společnost, ale i příroda - proti ničivému obrazu života na zemi je jako opak postaven činorodý život v Eldorádu, kde zlo neexistuje -> lidé zde žijí v harmonii, ve svobodě, vládne tu spravedlnost a rovnoprávnost, Candide ale Eldorádo opouští, protože si uvědomuje, že zde není nic, co by mohlo být zdokonalováno, protože vše je již dokonalé; autor zde poukazuje, že lidé mají možnost omezit nebo se zbavit zla a tím dosáhnout i Eldoráda na zemi
deista – bůh=stvořitel, 1. hybatel, zkoumá přírodu, přicházi k panteismu
odmítá učení o vrozených ideách
kritika církve, církev = hl. nepřítel pokroku, boj proti klerikalismu
Jean Jacques Rousseau (1712-1778)
rozporuplný člověk zmítaný vnitřními zápasy a rozpory.
narodil se v Ženevě, vychován v kalvinistickém duchu; v 16 letech zběhl z učení a žil se starší ženou, která mu byla matkou i milenkou a obrátila jej na katolickou víru
Společenská smlouva: principy polit. práva, teorie vzniku státu, majetek má být založen na vlastní práci, vše ve jménu lidu, moc má patřit lidu, analýza forem vlády-monarchie, demokracie
uznává existenci boha
O původu nerovnosti: hl. zlo je nerovnost ve společnosti (člověk žije v okovech, i když se rodí svobodný), velké bohatsvtví plodí špatné mravy, 2 typy nerovností: 1. fyzická=věk a zdraví, 2. politická=ve společnosti řada lidí žije na úkor jiných, vznik soukromého vlastnictví-prohlubování mezi chudými a bohatými na počátku dějin přírodní idylický stav, pokrok nezadržitelný; důvod nerovnosti jsou, že lidé mají pud mít něco pro sebe; Rousseau schvaluje revoluci a nastolení rovného stavu
Emil čili o výchově: pedagogický spis o tom, že děti by se měli učit doma a ne podle předepsaných norem, ale z podnětů žáka