5. Formovani novodobych narodu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
předpoklad: Zemský a osvícenský patriotismus
vlastní stavů, stále více takto smýšlejících ale lidé neprivilegovaní a neurození (tzn. vzdělanci)
počátek národní agitace v hledání politického a kulturního významu společenství a církve
hodnoty rozkvětu, rozvoj, štěstí národa
osvícenský patriotismus – vzdělanecký, práce šlechty pro blaho země
kosmopolitní charakter, zájem má nejen šlechta ale i panovník – patriotismus se stává stále méně zemským
poznávání země a místního lidu (učenecký zájem o folklór), prvotními nositeli tohoto zájmu paradoxně většinou lidé jiného jazyka
předpoklad: etnická identita, předmoderní národ
v minulosti byla národní příslušnost klíčová, národy představovaly základní subjekty dějin
i lidé v předmoderním období si museli být vědomi rozdílů mezi národy (jazyk a zvyky), ale to zůstalo v pozadí za konfesijních, teritoriální a stavovských identit.
Vědomé pěstování zvyklostí a tradic – východisko pro formulování národního rpogramu
Svatá říše římská národa německého, až na prahu novověku v souvislosti s tureckým nebezpečím
Univerzitní národy – kategorie právní povahy (v čs. zemích x němcům – národ „pro sebe“)
V předmoderní době politický národ – ti, kdo se podíleli na politické moci
Př. Polska – prosazení Hnězdna Polanů v 10. stol. jako centra církevní správy – vyvýšení Polanů nad jiné = Poslko.
Boleslav Chrabrý proti německým vládcům – podíleli se různé části polanského knížectví – zahájen tak proces sjednocování (šlechta si chtěla vymoci oslabení centrální moci, neomezená moc velmožů na lokální úrovni).
Proti těmto velmožům stála „dvorská šlechta“ usilovala o sjednocení. Konsolidaci panovnické moci výrazně přispívala i církev – základem jednotného polského národa tedy šlechta (z ní téměř výhradně se rekrutují vyšší církevní hodnostáři).
Po vymření Piastovců stavy volily panovníka – stalo se zvykem (minimální role panovníka + jen 1 stav neboť města vyloučena).
Jednota šlechtického stavu = ztotožnění národa se šlechtickou obcí
protiněmecké výpady tak řečeného Dalimila
hájení zájmu stavů před cizinci (husitství – Češi x Němci)
jazyk v raném novověku chápán jako projev svébytnosti národa (u nás zemské stavy v době předbělohorské: znalost češtiny podmínkou pro členství v čs. stavovské obci)
3) předpoklad: Krize starého režimu
rovnost, nestavovský charakter společnosti
lidé občané státu, nebo skupina osob vládnoucí stejným jazykem
krize stavovské společnosti a monarchistické moci pocházející od Boha
nové vrstvy společnosti – požadavek spolurozhodování o politice (např. obchodníci a požadavek zasahovat do zahraniční politiky st.)
postavení sociálních skupiny založenu na výkonu = možnost hromadit majetek = vliv = vznik nové elity (anglická šlechta přijala kritérium výkonu)
všichni lidé měli mít možnost společenského vzestupu
touto cestou se prosazoval koncept státního národa