5. Formovani novodobych narodu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
předpoklad: komunikace a modernizace
v osvícenském absolutismu poddaní vedeni k vlastenectví = modernizace školství (jednotný obsah výuky)
rozvoj čtenářství, lidé se začali stále více seznamovat s moderními myšlenkami
venkovská vrstva většinou dlouhou dobu neaktivní
5) předpoklad: romantismus
bez romantismu by nebylo možno vysvětlit schopnost sebelegitimizace
za romantismus nejsou považována „rozervanecká“ gesta, ale hledání ztraceného přístupu k duchovnímu světu – často marné – a pokus o obnovení prapůvodního řásu a harmonie
„duch“ v přírodě, lidských vztazích, jazyku kultuře (lidové), hledání ducha dějin
Johann Gottfried Herder
Obrátil nevídanou pozornost k etnickým a folklórním specifikům místních obyvatel a nevládnoucích etnických skupin, v jejich kultuře hledal duchovní svět = široký ohlas. Prostřednictvím poznávání dějin lze usilovat o poznání jejich smyslu. Cílem dějinného vývoje je naplnění ideálu humanity.
V jeho době nejlépe k naplnění ideálu národního vývoje přikročili právě Němci, on sám je nadchnul pro přehlíženou kulturu pobaltských národů a Slovanů (proto na něj národní obrozenci často odkazovali, jeho role v národním obrození ale někdy velmi přeceňována).
Zpochybnění kosmopolitismu (důraz na domácí zdroje a tradice).
návrat ke svému jazyku (v opozici k francouzštině propagace děl Lesinga, Goethea atd.)
Formování národa a nerovnoměrnost vývoje
Probíhalo v různých zemích, různým způsobem a v různé době
pokročilý proces v neabsolutistických zemí (Anglie, Nizozemí), formování národa od 17. stol.
formování národa průběhu revoluce (USA, F)
Státní (politické) národy
státní / občanská příslušnost x jazykově etnická příslušnost
kde došlo k likvidaci stavovského a starého režimu. Prosazení buržoazních principů rovnosti a občanství – rychlejší sociálním modernizace
UK (už v 17. stol.), USA, F, (případ USA specifický, jediné pojítko odlišných lidí členství v osadách)
Francouzské osvícenství směřovalo k demokratické koncepci občanského národa
Rousseau – nositelem suverenity lidu jsou všichni příslušníci státu = národ = moc lidu. Proto VFR měla za cíl nastolit společenský řád podobný tomu v USA.
Stanoven i nepřítele tohoto národa = ti, kdož jej odmítají uznat jako nositele moci (stoupenci starého režimu) a ti kdo se nechtějí uznat za jeho členy (vnější nepřátelé).
Francie – významnou roli měl hrát fr. jazyk a jeho unifikace. Nutná spoluúčast centralizace, v době VFR velké množství dialektů (hl. neprivilegované vrstvy) současná fr. z jazyka elit.
VFR: kdo je příslušníkem fr. národa, musí mluvit fr. = občanská práva
simulace fr. měst, program budovatelského hnutí omezen na venkov
přístup k politické participaci přešel ze stavů na prostý lid
USA – imunita vůči negativnímu vymezovaní k těm, kteří nejsou součástí národního kolektivu