Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Koncepce dejin v historiografii

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Fabius Pictor

– napsal dějiny Říma od založení města, jeho dílo hlavním pramenem pro Tita Livia

Marcus Portius Cato Starší

  • dal řeckou a římskou historii do kontextu, vytvořil komparativní chronologii, propojené kalendáře v díle zaznamenány v chronologických tabulkách

Vergilius - teze o Římu bez hranic„Roma eterna“, který je zodpovědný za zbytek světa

Titus Livius – „Ab Urbe condita“ (Od založení města) – název výmluvný pro celou epochu, TL tvrdí, že existence Říma stojí na morálce a ctnostech Římanů (virtus)

- cykličnost dějin: rozkvět →krize→ rozkvět →krize…

Tacitus – Germania – srovnání Germánů a Římanů kritikou principátu. Germáni mají dle Tacita zachován pův. římský virtus

Cicero - díla mají být krásně předčítána (zážitek z textu až do 18. století zvukový), historie nesmírně důležitá pro jakoukoli řeč, zvláště pak politickou řeč

KŘESŤANSTVÍ – „DĚJINY SPÁSY“

Zatímco antičtí historiografové si nedovolují čtenáři říkat, jak by měl správně žít, ve středověku do historiografie proniká morální prvek. Poučení je implicitně vyloženo. V centru pozornosti stojí Bible, která je v pramenech citována a interpretována, dějiny se stávají dějinami spásy – události jsou rámovány stvořením světa a druhým příchodem Krista. Je jasné, že ony počátky křesťané převzali od Židů a jejich knihy vymezili vůči svým knihám označením Starý zákon. Převzali také hebrejskou kauzálnost dějin: následování Boha je provázeno požehnáním, neposlušnost trestem.

Historiografové hledají kontinuity a evergreenem středověku se stává teorie translatio imperii – střídání vlád či předávání světové vlády na jednotlivé říše. S teorií stojící na základě Danielova proroctví přichází jako první Pompeius Trogus. Čtyři říše tvoří: Asyřané, Řekové, Peršané a celek uzavírá (svatá) říše římská. Jednotlivé říše ale u autorů nejsou shodné – někdy např. také říše médská, ostatně ani počet ne, ze čtyř může být říší šest 

Josephus Flavius

  • Válka židovská – nový způsob datování od vtělení

  • „osud Židů závisí na dohodě s Římem“

Eusebios

- jako první píše dějiny církve, žel velmi selektivním způsobem, vybírá jen co je k užitku

- formálně se jeho práce nedá s antikou vůbec srovnat, jeho práce sleduje jen jednu linii

Augustinus

  • klasické dějiny spásy, které jsou nadřazeny dějinám politickým: „Křesťanské naděje se nesmí stát závislé na žádném politickém státě.“

  • De civitas Dei – jde o nalezení harmonie mezi civitas dei (obec Boží – neznamená církev) a civitas terrena (pozemský život), jde o prostupování, nikoli o antagonismus

  • absolutní změna vnímaní historie, dějin: „historie je zřízením Božím“, Bůh zjevuje pravdy, člověk se nepoučuje ze svých chyb, tedy ani z historie

Témata, do kterých materiál patří