14. České země po bílé hoře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Misie:
v zemi se objevilo v té době spousty katolických misionářů, kteří se snažili pomocí kázání a vyučování přimět lid k návratu ke katolictví
především jezuité, ale i kapucíni, kněží a představitelé jiných řádů
pro lepší církevní správu provedli biskupové změny v organizaci diecézí (v té době velký nedostatek kněží)
1636 jsou již téměř všichni obyvatelé měst uváděni jako katolíci ale někteří velmi pochybní – důležité, že byla podchycena mládež (generace narozena po 1610 přijímala katolické náboženství rychle a upřímně k němu přilnula)
Emigrace:
přesný počet lidí nelze spolehlivě zjistit, šlechtických rodin bylo asi 300-350, měšťanských rodin asi 30 000 (odešli hlavně do Polska, Saska, VB, Holandska; celkově počet emigrantů asi pětina obyvatelstva českých zemí, spoustu z nich tvořili Němci)
dále musíme brát v úvahu, že ne všichni emigranti opustili zemi z náboženských důvodů - některé oblasti českých zemí byly v průběhu třicetileté války natolik zdevastovány a nebyly schopny uživit tolik obyvatel
emigrantům byla často v cizích zemích vnucována protest. vládci jiná forma protestantismu, než ta, na kterou byli zvyklí -> museli často měnit své působiště (mnozí z nich se po čase vrátili do Čech)
emigrace vnější: díky Obnovenému zřízení zemskému umožněno českým elitám, aby odešly do emigrace, pokud nepřijmou katolictví; vývoz „mozků“ odstartoval proces krize elit - věřili, že se domů vrátí, po Vestfálském míru byly jejich naděje zničeny
emigrace vnitřní: prosté vrstvy se musely přizpůsobit nově vzniklým podmínkám (jen naoko - zůstali věrni náboženské orientaci i českému jazyku –> díky tomu u nás po sto padesáti letech mohlo dojít k národnímu obrození)
významní emigranti: Pavel Skála ze Zhoře, Jiří Třanovský, Václav Hollar, Pavel Stránský, J. A. Komenský:
po celou dobu třicetileté války doufal, že se mu podaří pokračovat ve svém díle doma, v Čechách
nejprve byl disidentem, když se celých deset let skrýval v Čechách -> nakonec emigroval a stal se jako uznávaný učenec jedním z politických mluvčích pobělohorské emigrace
po pobytu v Anglii (1641-42) se snažil v tehdy švédském Elblagu dosáhnout zákroku protestantské Evropy ve prospěch české reformace (1642-48), Vestfálský mír znamenal konec těchto nadějí (vyjádření se spise Kšaft umírající matky jednoty bratrské)
období rekatolizace skončilo asi okolo roku 1680, kdy je drtivá většina obyvatelstva uváděna jako katolická
rekatolizace byla příliš násilná a poplatná své době, kdy se téměř vše řešilo násilím
velmi se podcenila misijní činnost a práce s lidmi
nutno poznamenat, že pronásledování protestantů nebylo tak kruté jako pronásledování katolíků v protestantských zemích (např. ve Švédsku, Irsku, Anglii, Sasku nebo na Islandu, kde docházelo k vypalování katolických vesnic, popravám a transportům do trestaneckých kolonií)