5. Jedinec a stát
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
vůle, která je společnou vůlí celého tělesa a je vedena obecným zájmem=obecná vůle (ta se liší od vůle a zájmu jednotlivce i skupin jedinců)
-
ti jedinci, kteří podepsali společenskou smlouvu konstituují lid -> ten vytváří jednotu na bázi svého společného zájmu = obecná pravidla - zákony, jsou předmětem obecné vůle, tedy jsou vůlí lidu jako celku, který je suverénem - tento bod hovořící o suverenitě lidu je hlavním stavebním kamenem rousseauovské filosofie státu
-
vůle jednotlivce nemůže být totožná s vůlí obecnou, stejně jako jednotlivec nemůže svou vůli delegovat na jiného příslušníka lidu
-
svrchovaná moc – lid – se nemůže nechat zastupovat -> vydávat zákony má právo výlučně lid - zastoupení lidu ve smyslu parlamentu tak nepřichází v úvahu, neboť zákony musí být schváleny přímo všemi členy lidu, jinak je zákon neplatný
-
stát, v němž vládce jedná v souladu se zákony=republika (tedy každý stát, v němž vláda respektuje suverenitu lidu a obecnou vůli - může se jí stát jak demokracie, tak i aristokracie nebo monarchie)
Rousseau si idealizuje stav před existencí společenské smlouvy - glorifikuje divocha a domnívá se, že civilizace naopak v člověku zabíjí jeho dobré vlastnosti (člověk se rodí svobodný, ale společnost ho dává do okov - nepřirozená nerovnost vznikla tehdy, když méně ušlechtilí barbaři začali shromažďovat více majetku, než jim příslušelo, a to na úkor druhých -> Počátky všeho zla tedy vidí v soukromém vlastnictví)
Charles Louis Montesquieu:
-
uvědomoval si rovnocennost civilizací
-
zdůrazňoval působení reálných činitelů v dějinách
-
spisy Perské listy (satira na státní absolutismus a všeobecné uvolnění mravů); O duchu zákonů -> ovlivněno Lockem, myšlenka přirozeného práva, ze kterého vyplývá duch zákonů=odlišnost zákonů v různých zemích – podle klimatu, prostředí, formy hospodářství, formy vlády, malé zeměpisné rozlohy-republiky,velké zeměpisné rozlohy-monarchie, psychologie atd.
-
rozlišuje 3 státní formy (despocie-strach, monarchie-čest, republika-ctnost)
-
moc dělí na zákonodárnou, výkonnou a soudní
UTOPIE
kromě přirozeno-právních teorií vznikaly v novověku i díla utopická – nereálné vize společnosti směřovaly k dokonalosti společnosti, tím se lišili od přirozeno-právní teorie, která kladla důraz na lidskou přirozenost
Thomas More:
vypráví o životě na fiktivním ostrově Utopia
vypravěčem je námořník Rafael Hythlodaios („Tlachal“), který na Utopii strávil mnoho času a poznal tamější státní zřízení, chod země a zvyky zdejších obyvatel
kniha ze dvou částí - Kritika společnosti, O ideálním státě
jeho vzorem je právě Utopia, jejímž předobrazem byla Anglie, do očí bijící je počet měst (54), který je shodný s počtem hrabství v soudobé Anglii či podobný tvar ostrova, jejž More popisuje
Utopisté žijí v hojnosti, bez výjimky likvidují příživníky, žijí šťastně, skromně a prostě - navštěvují společné jídelny, společně obdělávají půdu a konají řemeslné práce
společnost byla naprosto beztřídní, jedinou výjimku představovali úředníci a otroci - úředníci voleni lidem pro své schopnosti a nepožívali žádných privilegií
v otázce náboženství jsou Utopijci velmi tolerantní - každý si může libovolně vybrat, co bude uctívat (nevztahovalo se na ateisty a propagace náboženských učení - to bylo v Utopii dovoleno jen potud, pokud to neuráželo náboženské přesvědčení ostatních a neburcovalo to zbytečně lid)
More nenabízel svou Utopii jako model, ale jako námět k zamyšlení a úvahám -> pro panovníky, aby dali svým poddaným spravedlivější zákony, které by byly racionální a dělaly by život lepším