Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Otázka

  1. Principy kurikulární reformy. Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu a ŠVP pro denní práci učitele. Základní právní normy pro výkon učitelské profese (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška č. 263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád). Organizační struktura školy, organizační řád školy a specifické funkce pracovníků školy. Poradní, metodické a správní orgány školy.

  2. Psychologické otázky hodnocení žáka: Funkce hodnocení. Emocionální a sociální složka (poloha) hodnocení (emocionální dopad na žáka i rodiče, vliv na emoce žáka, souvislost hodnocení s obrannými postoji, sebeznevýhodňující strategie, sociální dopad hodnocení)

  1. Otázka

  1. Kurikulum – definice, modely, druhy. Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy. Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP základního či středního vzdělávání dle studijního oboru studenta. Klíčové kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky.

  2. Sebepojetí a jeho význam ve vztahu ke školní úspěšnosti: Vymezení sebepojetí a jeho složky. Vývoj sebepojetí – předškolní dítě, žák základní školy, střední školy. Vliv sebepojetí na školní úspěšnost a prožívání žáka. Sebepojetí a naučená bezmocnost, formování aspirační úrovně.

  1. Otázka

  1. Intencionálnost a funkcionálnost výchovného působení v práci učitele s výukovými cíli, učebními úlohami a jejich taxonomiemi v přípravné, realizační a verifikační fázi výuky.

  2. Poradenské služby ve škole: kdo je pedagogický pracovník, požadavky na pedagogického pracovníka. Členové školního poradenského pracoviště – jejich úloha ve škole – využití při práci učitele. Preventivní programy realizované v rámci činnosti školy za podpory členů ŠPP.

  1. otázka

  1. Současné trendy ve vzdělávání a jejich inspirace v alternativních pedagogických směrech.

  2. Emoce ve škole: Funkce emocí, souvislost s kognitivními procesy, vliv pozitivních a negativních emocí na žáka a jeho výkon (intenzita emocí), faktory ovlivňující emoční stav žáka. Příčiny stresu žáků i učitelů ve škole

  1. Otázka

  1. Profesní kompetence učitele. Začínající učitel a jeho specifika s ohledem na aktuální trendy české vzdělávací politiky. Reflexe a sebereflexe v práci učitele. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.

  2. Kreativita ve škole a v práci učitele a žáka: Vymezení termínu kreativita. Význam rozvíjení kreativity (v čem kreativita pomáhá). Důležitost kreativity pro žáky. Kreativní techniky a možnosti jejich využití ve školní výuce (brainstorming, brainwriting, myšlenkové mapy atd.)

  1. Otázka

  1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v pojetí RVP. Systémy podpůrných opatření žáků. Didaktické zásady v práci učitele s heterogenní skupinou.

  2. Determinace psychických vlastností jedince. Poruchy chování u žáků (dělení a popis podle stupně společenské závažnosti, neagresivní a agresivní poruchy chování). Přístupy k ovlivnění žákova chování (metody posilování žádoucích projevů, metody formování nových vzorů chování, metody oslabování nežádoucích projevů žáka). Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD a ADD a neurotickým vývojem.

Témata, do kterých materiál patří