Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Autoři: Lee Ross, Richard Nisbett (sociální psychologie); česká pedagogika: J. Mareš, J. Průcha

Faktory ovlivňující atribuci ve školním prostředí

Faktory na straně učitele

  • Vlastní zkušenosti a předsudky = stereotypy vůči „problémovým žákům“

  • Emoce a profesní vyhoření = únava → více negativních atribučních chyb

  • Vztah k žákovi = učitel může chování „oblíbence“ interpretovat pozitivněji než u ostatních

Faktory na straně žáka

  • Sebepojetí a sebehodnocení = nízké → častější negativní atribuční vzorce

  • Školní klima a vztahy = strach ze selhání, očekávání učitele

  • Předchozí zkušenosti s úspěchem / neúspěchem

Dopad atribučních tendencí na chování ve škole

Dopad na chování učitele

  • Učitel, který připisuje neúspěch žákovi („je líný“), může snižovat jeho podporu a očekávání → sebenaplňující proroctví

  • Může být méně spravedlivý při hodnocení (předsudky, oblíbenost)

Dopad na chování žáka

  • Pozitivní atribuce = podpora motivace („uspěl jsem, protože jsem se snažil“)

  • Negativní atribuce = ztráta víry ve vlastní schopnosti („jsem hloupý, nikdy to nezvládnu“)

  • Může vést k naučené bezmoci = při opakovaném neúspěchu a přisuzování příčiny sobě → Seligman

Seligman, M. (1975). Helplessness: On Depression, Development and Death.
Mareš, J., Křivohlavý, J. (1995). Sociální komunikace ve škole.

Témata, do kterých materiál patří