učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Autoři: Lee Ross, Richard Nisbett (sociální psychologie); česká pedagogika: J. Mareš, J. Průcha
Faktory ovlivňující atribuci ve školním prostředí
Faktory na straně učitele
Vlastní zkušenosti a předsudky = stereotypy vůči „problémovým žákům“
Emoce a profesní vyhoření = únava → více negativních atribučních chyb
Vztah k žákovi = učitel může chování „oblíbence“ interpretovat pozitivněji než u ostatních
Faktory na straně žáka
Sebepojetí a sebehodnocení = nízké → častější negativní atribuční vzorce
Školní klima a vztahy = strach ze selhání, očekávání učitele
Předchozí zkušenosti s úspěchem / neúspěchem
Dopad atribučních tendencí na chování ve škole
Dopad na chování učitele
Učitel, který připisuje neúspěch žákovi („je líný“), může snižovat jeho podporu a očekávání → sebenaplňující proroctví
Může být méně spravedlivý při hodnocení (předsudky, oblíbenost)
Dopad na chování žáka
Pozitivní atribuce = podpora motivace („uspěl jsem, protože jsem se snažil“)
Negativní atribuce = ztráta víry ve vlastní schopnosti („jsem hloupý, nikdy to nezvládnu“)
Může vést k naučené bezmoci = při opakovaném neúspěchu a přisuzování příčiny sobě → Seligman
Seligman, M. (1975). Helplessness: On Depression, Development and Death.
Mareš, J., Křivohlavý, J. (1995). Sociální komunikace ve škole.