učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. UČITEL VYTVÁŘÍ PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM SE KAŽDÉ DÍTĚ CÍTÍ BEZPEČNĚ. - Dítě se cítí ve školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává žákovi možnost prožívat školní prostředí jako dobré a spravedlivé.
2. UČITEL PŘIJÍMÁ SPOLUODPOVĚDNOST ZA SEBE A SVĚT, V NĚMŽ ŽIJE,
A VEDE K TOMU I SVÉ ŽÁKY. - Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak podporují demokratickou kulturu ve škole.
3. UČITEL UZNÁVÁ SVÉ KOLEGY A JEJICH PROFESNÍ SEBEPOJETÍ.
SVOJI VÝUKU PRŮBĚŽNĚ PODROBUJE REFLEXI A SDÍLÍ ZKUŠENOSTI S OSTATNÍMI KOLEGY. - Učitel se nechává inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního rozvoje.
4. UČITEL RESPEKTUJE PRÁVA RODIČŮ A ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ ŽÁKA,
VNÍMÁ JE JAKO PARTNERY A NASLOUCHÁ JIM. - Učitel si umí nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, žákům i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí žáka zachází eticky s údaji o něm i jeho rodině.
5. UČITEL JE VNÍMAVÝ KE KULTURNÍM A SOCIÁLNÍM ROZDÍLŮM SPOLEČENSTVÍ, V NĚMŽ PŮSOBÍ. -Učitel se z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního původu, sexuální identity a orientace.
6. UČITEL KONTINUÁLNĚ USILUJE O ROZVOJ SVÉ PROFESNÍ ODBORNOSTI V SOULADU S NEJNOVĚJŠÍMI VĚDECKÝMI POZNATKY. - Učitel vědomě vytváří prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
7. UČITEL PŘIPRAVUJE DĚTI NA ŽIVOT VE STÁLE SE MĚNÍCÍM SVĚTĚ A SOUSTAVNĚ ZVYŠUJE JEJICH DIGITÁLNÍ KOMPETENCE. - Učitel klade důraz na etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje profesní standardy i v online světě.
8. UČITEL PRACUJE UDRŽITELNĚ, A TO S OHLEDEM NA SVÉ VLASTNÍ SÍLY I ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. - Učitel se z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své potřeby.
9. UČITEL NEZNEUŽÍVÁ SVÉHO POSTAVENÍ A NEVYSTUPUJE VŮČI ŽÁKŮM Z POZICE MOCI. - Učitel se všemi účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či erotické vztahy mezi učiteli a žáky jsou nepřípustné.
10. UČITEL PROPOJUJE VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLE S VOLNOČASOVÝMI ZÁJMY ŽÁKA. - Učitel aktivně hledá příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, jež žáci získali při mimoškolních aktivitách. Vhodně na ně ve výuce navazuje a zamýšlí se, jak je zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů.
Mravní profil učitele
představy o tom, jaký má být „ideální učitel“, tj. učitel s dokonalým mravním profilem
do mravního profilu učitele patří schopnost: