učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
v případě potřeby osoba poskytující škole konzultace z důvodu své odbornosti pro účely vzdělávání nadaných žáků;
Využívají např. individuální a skupinovou projektovou práci, stáže na odborných pracovištích na podporu rozvoje vědomostí a dovedností, včetně praktických dovedností nadaných žáků.
Podpůrná opatření 3. stupně
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání:
Pro nadané a mimořádně nadané žáky se umožňuje obohacování nad rámec výstupů školního vzdělávacího programu, respektuje se tzv. dvojí výjimečnost těchto žáků.
Podpůrná opatření 4. stupně
Obecný popis PO: …Dále mimořádně nadané žáky, kteří vyžadují výraznou individualizaci vzdělávání nad rámec příslušného stupně vzdělání, dosahují mimořádných výsledků a vyžadují i úpravy ve formách vzdělávání.
Typologie nadaných žáků (podle Maureen Neihart)
Úspěšné nadané dítě
Učitel toto dítě často správně identifikuje
Je to dítě, které se velmi dobře učí, má samé jedničky, dovede jednat s dospělými, je poslušné a nemá žádné problémy chování
Podpora pro toto dítě:
předkládat složitější problémy k řešení
akcelerovat výuku
povzbuzovat rozvoj nadání
systematicky povzbuzovat odvahu riskovat a osamostatňovat se.
Vysoce tvořivé nadané dítě
Takové dítě stále vymýšlí něco nového, experimentuje
Je pro něj obtížné přizpůsobit se pevnému školnímu systému
Opravuje dospělé, chce měnit školní pravidla, špatně se ovládá
Chování takových dětí bývá velmi konfliktní
Podpora pro toto dítě
odměňovat neotřelé myšlení
odměňovat a podporovat překonávání překážek (plnění obtížných úkolů)
poskytnout mentoring
zajistit možnost vzdělávání v oblasti nadání (zajistit někoho, kdo ho povede)
tolerovat typ výrazně odlišný od průměru (v dospělosti vyšší nebezpečí psychických poruch ve srovnání s průměrnou populací, především u výtvarně a literárně nadaných).
Nadané dítě maskující své schopnosti
Takové dítě obvykle schovává, maskuje své skutečné, často nadprůměrné schopnosti jen proto, aby bylo přijato ostatními spolužáky
Obecně platí, že tyto děti mívají velmi nízké sebevědomí i sebehodnocení a často jsou velmi frustrovány.
Tento typ se často týká nadaných dívek, zejména na počátku střední školy
Podpora pro toto dítě:
vytvořit vstřícné prostředí pro vzdělávání
pomoci jim vyrovnat se s vnitřními rozpory
naučit je sociálním dovednostem tak, aby mohli uspět v různých situacích v rámci společnosti, ve které žijí
otevřeně diskutovat o tom, „co stojí“ cesta k úspěchu (diskuse o řadě témat je velice důležitá, např. diskuse o genderových otázkách. Je také vhodné společně se dívat na filmy a pak si o nich povídat…)
„ Ztroskotalé, odpadlé“ nadané dítě (antisociální nadaný)