Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • v případě potřeby osoba poskytující škole konzultace z důvodu své odbornosti pro účely vzdělávání nadaných žáků;

  • Využívají např. individuální a skupinovou projektovou práci, stáže na odborných pracovištích na podporu rozvoje vědomostí a dovedností, včetně praktických dovedností nadaných žáků.

Podpůrná opatření 3. stupně

  • Úprava obsahu a výstupů vzdělávání:

  • Pro nadané a mimořádně nadané žáky se umožňuje obohacování nad rámec výstupů školního vzdělávacího programu, respektuje se tzv. dvojí výjimečnost těchto žáků.

Podpůrná opatření 4. stupně

  • Obecný popis PO: …Dále mimořádně nadané žáky, kteří vyžadují výraznou individualizaci vzdělávání nad rámec příslušného stupně vzdělání, dosahují mimořádných výsledků a vyžadují i úpravy ve formách vzdělávání.

Typologie nadaných žáků (podle Maureen Neihart)

  1. Úspěšné nadané dítě

  • Učitel toto dítě často správně identifikuje

  • Je to dítě, které se velmi dobře učí, má samé jedničky, dovede jednat s dospělými, je poslušné a nemá žádné problémy chování

Podpora pro toto dítě:

  • předkládat složitější problémy k řešení

  • akcelerovat výuku

  • povzbuzovat rozvoj nadání

  • systematicky povzbuzovat odvahu riskovat a osamostatňovat se.

    1. Vysoce tvořivé nadané dítě

  • Takové dítě stále vymýšlí něco nového, experimentuje

  • Je pro něj obtížné přizpůsobit se pevnému školnímu systému

  • Opravuje dospělé, chce měnit školní pravidla, špatně se ovládá

  • Chování takových dětí bývá velmi konfliktní

Podpora pro toto dítě

  • odměňovat neotřelé myšlení

  • odměňovat a podporovat překonávání překážek (plnění obtížných úkolů)

  • poskytnout mentoring

  • zajistit možnost vzdělávání v oblasti nadání (zajistit někoho, kdo ho povede)

  • tolerovat typ výrazně odlišný od průměru (v dospělosti vyšší nebezpečí psychických poruch ve srovnání s průměrnou populací, především u výtvarně a literárně nadaných).

    1. Nadané dítě maskující své schopnosti

  • Takové dítě obvykle schovává, maskuje své skutečné, často nadprůměrné schopnosti jen proto, aby bylo přijato ostatními spolužáky

  • Obecně platí, že tyto děti mívají velmi nízké sebevědomí i sebehodnocení a často jsou velmi frustrovány.

  • Tento typ se často týká nadaných dívek, zejména na počátku střední školy

Podpora pro toto dítě:

  • vytvořit vstřícné prostředí pro vzdělávání

  • pomoci jim vyrovnat se s vnitřními rozpory

  • naučit je sociálním dovednostem tak, aby mohli uspět v různých situacích v rámci společnosti, ve které žijí

  • otevřeně diskutovat o tom, „co stojí“ cesta k úspěchu (diskuse o řadě témat je velice důležitá, např. diskuse o genderových otázkách. Je také vhodné společně se dívat na filmy a pak si o nich povídat…)

  1. „ Ztroskotalé, odpadlé“ nadané dítě (antisociální nadaný)

Témata, do kterých materiál patří