učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pomocné faktory při kooperativní výuce
a. Společný cíl – cílem je, aby každý ze skupiny porozuměl učivu. Všichni ze skupiny se budou na vytvoření práce nějakým způsobem podílet.
b. Odměna – pokud se do úkolu zapojí všichni ze skupiny, dosáhne skupina na určitou odměnu (body v testu navíc, volný čas, méně domácích úkolů apod.).
c. Jediný zdroj – žáci dostanou jen jeden pracovní list, jednu knihu nebo jednu pomůcku do skupiny, o kterou se musejí podělit
d. Pracovní role – každý žák dostane při plnění úkolu specifickou roli, například jeden žák čte text, zatímco druhý zapisuje odpovědi nebo jeden bude stříhat, druhý lepit apod.
Při organizaci kooperativní výuky je důležité:
nastavit studentům cíle
utvořit různorodé skupiny
zvolit správný úkol, který je studentům předkládán
sledovat činnost skupin a zasahovat pouze v případě, že si s řešením neví rady nikdo ze skupiny
využívat různých způsobů hodnocení, nejen hodnocení učitele, ale také hodnocení žáků mezi sebou nebo sebehodnocení žáka
Odměny a tresty
Odměna
vyjadřuje kladné společenské hodnocení chování nebo jednání;
přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, radost.
Trest
Takové působení rodičů, učitelů, vychovatelů, skupiny, které je spojeno s chováním a jednáním jedince a:
vyjadřuje negativní hodnocení chování a jednání;
přináší vychovávanému omezení některých jeho potřeb, nelibost.
Kategorie odměn
pochvala, úsměv, projev sympatie, kladné hodnocení, kladný emoční vztah;
dárek věcný nebo peněžní;
umožnění činnosti, po které jedinec touží – výlet, návštěva sportovního utkání, zajímavá činnost s dospělým.
Srovnání účinků odměn a trestů
Výchova založená na odměnách – má lepší výsledky než výchova s tresty;
odměny podporují učení, mají motivační náboj;
účinky trestů lze někdy obtížně předvídat – stejný trest u dětí – různé reakce (poslušnost x vnitřní nesouhlas x zjevná agrese).
Trest má různé účinky v závislosti na zkušenostech, osobnosti, klimatu situace atd.
Někdy trest vede k opačné reakci dítěte – posílí neposlušnost.
Působení odměn je méně problematické.
Problematika odměn – záleží na druhu odměny, věku dítěte, přiměřenosti odměy
Nadměrné a časté hmotné odměny – narušuje vztah dítěte k hodnotám, k rodičům, dospělým.
Časté odměny zevšední.
Kategorie trestů
Fyzické tresty - Pohlavek, facka, výprask rukou nebo předmětem atd.
Psychické tresty
Projevy negativních emocí, dospělí se zlobí, „nadává“, křičí, vyhrožuje, mračí se, nemluví s dítětem.
Zákaz oblíbené činnosti – „dítě má zaracha“ – nesmí ven, sledovat TV, zákaz tréninku, účasti v kroužku (velice nevhodný trest).
Donucení k neoblíbené činnosti – domácí úklidové práce, být po škole, mnohonásobné opisování textů.