Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pomocné faktory při kooperativní výuce

  1. a. Společný cíl – cílem je, aby každý ze skupiny porozuměl učivu. Všichni ze skupiny se budou na vytvoření práce nějakým způsobem podílet.

    b. Odměna – pokud se do úkolu zapojí všichni ze skupiny, dosáhne skupina na určitou odměnu (body v testu navíc, volný čas, méně domácích úkolů apod.).

    c. Jediný zdroj – žáci dostanou jen jeden pracovní list, jednu knihu nebo jednu pomůcku do skupiny, o kterou se musejí podělit

    d. Pracovní role – každý žák dostane při plnění úkolu specifickou roli, například jeden žák čte text, zatímco druhý zapisuje odpovědi nebo jeden bude stříhat, druhý lepit apod.

Při organizaci kooperativní výuky je důležité:

  • nastavit studentům cíle

  • utvořit různorodé skupiny

  • zvolit správný úkol, který je studentům předkládán

  • sledovat činnost skupin a zasahovat pouze v případě, že si s řešením neví rady nikdo ze skupiny

  • využívat různých způsobů hodnocení, nejen hodnocení učitele, ale také hodnocení žáků mezi sebou nebo sebehodnocení žáka

Odměny a tresty

Odměna

  • vyjadřuje kladné společenské hodnocení chování nebo jednání;

  • přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, radost.

Trest

  • Takové působení rodičů, učitelů, vychovatelů, skupiny, které je spojeno s chováním a jednáním jedince a:

  • vyjadřuje negativní hodnocení chování a jednání;

  • přináší vychovávanému omezení některých jeho potřeb, nelibost.

Kategorie odměn

  • pochvala, úsměv, projev sympatie, kladné hodnocení, kladný emoční vztah;

  • dárek věcný nebo peněžní;

  • umožnění činnosti, po které jedinec touží – výlet, návštěva sportovního utkání, zajímavá činnost s dospělým.

Srovnání účinků odměn a trestů

  • Výchova založená na odměnách – má lepší výsledky než výchova s tresty;

  • odměny podporují učení, mají motivační náboj;

  • účinky trestů lze někdy obtížně předvídat – stejný trest u dětí – různé reakce (poslušnost x vnitřní nesouhlas x zjevná agrese).

  • Trest má různé účinky v závislosti na zkušenostech, osobnosti, klimatu situace atd.

  • Někdy trest vede k opačné reakci dítěte – posílí neposlušnost.

  • Působení odměn je méně problematické.

  • Problematika odměn – záleží na druhu odměny, věku dítěte, přiměřenosti odměy

  • Nadměrné a časté hmotné odměny – narušuje vztah dítěte k hodnotám, k rodičům, dospělým.

  • Časté odměny zevšední.

Kategorie trestů

Fyzické tresty - Pohlavek, facka, výprask rukou nebo předmětem atd.

Psychické tresty

  • Projevy negativních emocí, dospělí se zlobí, „nadává“, křičí, vyhrožuje, mračí se, nemluví s dítětem.

  • Zákaz oblíbené činnosti – „dítě má zaracha“ – nesmí ven, sledovat TV, zákaz tréninku, účasti v kroužku (velice nevhodný trest).

  • Donucení k neoblíbené činnosti – domácí úklidové práce, být po škole, mnohonásobné opisování textů.

Témata, do kterých materiál patří