učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
b) dlouhodobé pozorování – učitel hledá např. příčiny konfliktů, klade si otázky, zda se dotyčný žák pere často a s kým.
Pozorování musí splňovat následující zásady, aby splňovalo podmínky vědecké diagnostické metody:
1) plánovitost – předem stanovený plán, obsah a postup pozorování
2) systematičnost – pozorování je soustavné, dlouhodobé a má časově vymezený rámec
3) přesnost a objektivitu – je vymezeno kritérium posuzování, způsob registrace, nezávislost na osobě pozorovatele.
Učitel prostřednictvím soustavného pozorování žáka ve třídě může sledovat rozdíly mezi chováním na počátku pozorování a chováním po delším časovém úseku po odzkoušených nových postupech.
Pozorování však může být rovněž zatíženo chybami a vždy je ohroženo jistou subjektivností. Proto je lepší pracovat s více pozorovateli (vedle učitele třeba i školní psycholog či speciální pedagog)
Rozhovor (interview)
Metoda rozhovoru je jednou z nejobtíženějších v rámci diagnostických postupů
Typy rozhovorů:
a) strukturovaný – otázky jsou pevně dané, je to svým způsobem ústně vedený dotazník, který nevyžaduje přílišnou časovou náročnost
b) nestrukturovaný – je stanoveno pouze téma a obsahový rámec, je umožněna úplná volnost odpovědí
c) polostrukturovaný – je to v podstatě kompromis mezi výše uvedenými druhy, kdy je sice vymezen obsahový rámec a pár základních otázek, ale ostatní otázky vznikají v průběhu rozhovoru.
prostředí, v němž bude rozhovor probíhat, by mělo být klidné a tiché
S realizací rozhovoru souvisí také aktivní naslouchání, které lze charakterizovat jako soustavu dovedností vztahujících se k neverbální komunikaci, u níž je podstatný zrakový kontakt s mluvčím, přátelská mimika, vlídný postoj, žádná přehnaná gesta a adekvátně použité přikyvování, a k verbální komunikaci, kdy tazatel klade doplňující otázky, používá klidný hlas, ujišťuje mluvčího, že mu naslouchá a závěrem shrne problematiku prostřednictvím vlastních slov
Sociometrie
Sociometrie představuje soubor specifických výzkumných metod a technik sloužících ke zjišťování, popisu a analýze směru a síly mezilidských vztahů projevujících se v malých sociálních skupinách.
Základní technikou sociometrie - sociometrický test
Tímto testem lze zjistit kladné volby ve skupině (např. preference, sympatie, atrakce) nebo záporné volby (např. odmítání). Je běžnější, že v sociometrii zjišťujeme zejména pozitivní volby.
Výsledky sociometrického testu se obvykle vyhodnocují buď sestavením sociometrické matice, konstrukcí sociogramů, nebo výpočtem sociometrických indexů.
Nejčastější chyby při posuzování jiných osob:
a) Chyby zapříčiněné osobními charakteristikami posuzovatele
1. Potřeby a city
2. Očekávání – člověk vidí především to, co očekává, že uvidí