Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

b) dlouhodobé pozorování – učitel hledá např. příčiny konfliktů, klade si otázky, zda se dotyčný žák pere často a s kým.

Pozorování musí splňovat následující zásady, aby splňovalo podmínky vědecké diagnostické metody:

1) plánovitost – předem stanovený plán, obsah a postup pozorování

2) systematičnost – pozorování je soustavné, dlouhodobé a má časově vymezený rámec

3) přesnost a objektivitu – je vymezeno kritérium posuzování, způsob registrace, nezávislost na osobě pozorovatele.

  • Učitel prostřednictvím soustavného pozorování žáka ve třídě může sledovat rozdíly mezi chováním na počátku pozorování a chováním po delším časovém úseku po odzkoušených nových postupech.

  • Pozorování však může být rovněž zatíženo chybami a vždy je ohroženo jistou subjektivností. Proto je lepší pracovat s více pozorovateli (vedle učitele třeba i školní psycholog či speciální pedagog)

Rozhovor (interview)

  • Metoda rozhovoru je jednou z nejobtíženějších v rámci diagnostických postupů

Typy rozhovorů:

a) strukturovaný – otázky jsou pevně dané, je to svým způsobem ústně vedený dotazník, který nevyžaduje přílišnou časovou náročnost

b) nestrukturovaný – je stanoveno pouze téma a obsahový rámec, je umožněna úplná volnost odpovědí

c) polostrukturovaný – je to v podstatě kompromis mezi výše uvedenými druhy, kdy je sice vymezen obsahový rámec a pár základních otázek, ale ostatní otázky vznikají v průběhu rozhovoru.

  • prostředí, v němž bude rozhovor probíhat, by mělo být klidné a tiché

  • S realizací rozhovoru souvisí také aktivní naslouchání, které lze charakterizovat jako soustavu dovedností vztahujících se k neverbální komunikaci, u níž je podstatný zrakový kontakt s mluvčím, přátelská mimika, vlídný postoj, žádná přehnaná gesta a adekvátně použité přikyvování, a k verbální komunikaci, kdy tazatel klade doplňující otázky, používá klidný hlas, ujišťuje mluvčího, že mu naslouchá a závěrem shrne problematiku prostřednictvím vlastních slov

Sociometrie

  • Sociometrie představuje soubor specifických výzkumných metod a technik sloužících ke zjišťování, popisu a analýze směru a síly mezilidských vztahů projevujících se v malých sociálních skupinách.

  • Základní technikou sociometrie - sociometrický test

  • Tímto testem lze zjistit kladné volby ve skupině (např. preference, sympatie, atrakce) nebo záporné volby (např. odmítání). Je běžnější, že v sociometrii zjišťujeme zejména pozitivní volby.

  • Výsledky sociometrického testu se obvykle vyhodnocují buď sestavením sociometrické matice, konstrukcí sociogramů, nebo výpočtem sociometrických indexů.

Nejčastější chyby při posuzování jiných osob:

a) Chyby zapříčiněné osobními charakteristikami posuzovatele

1. Potřeby a city

2. Očekávání – člověk vidí především to, co očekává, že uvidí

Témata, do kterých materiál patří