Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Otázky mohou směřovat na:

  • fakta, pojmy, definice

  • reprodukci učiva (pamětní i logickou)

  • porozumění a souvislosti

  • praktickou aplikaci = řešení problémových úkolů

Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách:

1. volné odpovědi - učitel nezasahuje do žákovy odpovědi, učitel odpověď analyzuje z hlediska celku i části, systému učiva

2. odpovědi řízené dílčími otázkami - zkouška postupuje tak, že odpovědi systémové povahy jsou střídány s odpověďmi analytické povahy

3. kombinované zkoušky - první část zkoušky je "volné povídání" a další otázky jsou řízené dle potřeby

4. úlohy, jimiž žák projeví schopnost myslet, řešit problémy.

  • Ústní zkouška není tedy pouze globální diagnostickou metodou, ale může být velmi analytická, může přinést mnoho diagnostických postřehů, které naznačí úroveň vědomostí, dovedností, postojů, myšlení, pochopení, kulturu vyjadřování, ale i obtíže. Aby nebyla tato zkouška pouze pamětně reproduktivní, má být spojena s praktickými činnostmi, s kresbou, spojena s používáním technických aparatur.

Nevýhody ústních zkoušek:

  • časová náročnost, neúplný obraz vědomostí, lze prověřit jenom málo žáků najednou, je mnoho mrtvého času pro ostatní žáky, kteří nejsou plně aktivní.

  • Do zkoušení se může promítnout tréma, zdravotní stav, učitelova zkušenost a jiné vlivy.

  • Diagnosticky lze posoudit vštípivost paměti (lehkost učit se), rozsah paměti, délku uchování učiva v paměti, pohotovost vybavování a přesnost paměti.

Písemné zkoušení

  • úkoly spojené s analýzou písemné práce

  • denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)

  • měsíční práce

  • domácí písemné úkoly

  • klauzální, státní písemné práce

  • V krátké době lze vyzkoušet za stejných podmínek více žáků najednou, otázky lze předem připravit.

  • Z některých písemných prací lze diagnosticky posoudit žákovy aplikační schopnosti, stylizační schopnosti, věcnost, gramatickou úroveň, samostatnost a originalitu.

Žák může své zvolené odpovědi zaznamenávat mnoha způsoby:

1. písemně - slovem, větou (delší prací, rozborem, popisem, diktátem, řešením příkladů aj.)

2. písemně - číslem, propočítáváním, matematickým důkazem

3. graficky - schematickou kresbou, obrazem, technickými symboly, výkresem, rysem

4. kombinovaně - slovem, kresbou, číslem, symboly

5. projektem - písemným, grafickým návrhem, řešením problému, rozvrhem řešení, navržením organizačního postupu

  • Tyto metody jsou náročné na žáka, neboť se nemůže opírat o pomoc učitelovu.

  • Jsou však časově úsporné.

  • Žák musí být hodnocen podle předem stanovených kritérií. Klasifikovanou pedagogickou diagnózu mohou uskutečnit pouze pedagogové - odborníci, kteří mají přesné cíle, obsah, proces, etapy i metody vyučování a výchovy.

Didaktické testy

  • Podstatou je série otázek daných všem žákům vyžadujících krátkou jednoznačnou odpověď z několika možných variant odpovědí. Učitel musí srovnat výkony svých žáků s požadavky normy tj. požadavky učebních osnov, učebnic, s požadavky, které na žáky klade konkrétní spojení školy se životem a s praxí.

  • zjistí stav vědomostí a dovedností rychle u všech žáků z velkého celku učiva

  • dávají žákům stejné možnosti a úkoly za stejných podmínek

  • procvičují učivo, zajišťují jeho opakování

Témata, do kterých materiál patří