učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Otázky mohou směřovat na:
fakta, pojmy, definice
reprodukci učiva (pamětní i logickou)
porozumění a souvislosti
praktickou aplikaci = řešení problémových úkolů
Ústní zkoušky mohou být v těchto variantách:
1. volné odpovědi - učitel nezasahuje do žákovy odpovědi, učitel odpověď analyzuje z hlediska celku i části, systému učiva
2. odpovědi řízené dílčími otázkami - zkouška postupuje tak, že odpovědi systémové povahy jsou střídány s odpověďmi analytické povahy
3. kombinované zkoušky - první část zkoušky je "volné povídání" a další otázky jsou řízené dle potřeby
4. úlohy, jimiž žák projeví schopnost myslet, řešit problémy.
Ústní zkouška není tedy pouze globální diagnostickou metodou, ale může být velmi analytická, může přinést mnoho diagnostických postřehů, které naznačí úroveň vědomostí, dovedností, postojů, myšlení, pochopení, kulturu vyjadřování, ale i obtíže. Aby nebyla tato zkouška pouze pamětně reproduktivní, má být spojena s praktickými činnostmi, s kresbou, spojena s používáním technických aparatur.
Nevýhody ústních zkoušek:
časová náročnost, neúplný obraz vědomostí, lze prověřit jenom málo žáků najednou, je mnoho mrtvého času pro ostatní žáky, kteří nejsou plně aktivní.
Do zkoušení se může promítnout tréma, zdravotní stav, učitelova zkušenost a jiné vlivy.
Diagnosticky lze posoudit vštípivost paměti (lehkost učit se), rozsah paměti, délku uchování učiva v paměti, pohotovost vybavování a přesnost paměti.
Písemné zkoušení
úkoly spojené s analýzou písemné práce
denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)
měsíční práce
domácí písemné úkoly
klauzální, státní písemné práce
V krátké době lze vyzkoušet za stejných podmínek více žáků najednou, otázky lze předem připravit.
Z některých písemných prací lze diagnosticky posoudit žákovy aplikační schopnosti, stylizační schopnosti, věcnost, gramatickou úroveň, samostatnost a originalitu.
Žák může své zvolené odpovědi zaznamenávat mnoha způsoby:
1. písemně - slovem, větou (delší prací, rozborem, popisem, diktátem, řešením příkladů aj.)
2. písemně - číslem, propočítáváním, matematickým důkazem
3. graficky - schematickou kresbou, obrazem, technickými symboly, výkresem, rysem
4. kombinovaně - slovem, kresbou, číslem, symboly
5. projektem - písemným, grafickým návrhem, řešením problému, rozvrhem řešení, navržením organizačního postupu
Tyto metody jsou náročné na žáka, neboť se nemůže opírat o pomoc učitelovu.
Jsou však časově úsporné.
Žák musí být hodnocen podle předem stanovených kritérií. Klasifikovanou pedagogickou diagnózu mohou uskutečnit pouze pedagogové - odborníci, kteří mají přesné cíle, obsah, proces, etapy i metody vyučování a výchovy.
Didaktické testy
Podstatou je série otázek daných všem žákům vyžadujících krátkou jednoznačnou odpověď z několika možných variant odpovědí. Učitel musí srovnat výkony svých žáků s požadavky normy tj. požadavky učebních osnov, učebnic, s požadavky, které na žáky klade konkrétní spojení školy se životem a s praxí.
zjistí stav vědomostí a dovedností rychle u všech žáků z velkého celku učiva
dávají žákům stejné možnosti a úkoly za stejných podmínek
procvičují učivo, zajišťují jeho opakování