Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Didaktické testy mají proti ústnímu zkoušení některé výhody:

  • lze prozkoumat látku nebo její důležitý úsek i podle potřeby, aniž by byly zvýšeny nároky na čas

  • umožňuje provádět vnitřní diferenciaci žáků podle vědomostí

  • jsou také dílčí diagnostickou metodou pro určování schopností a nadání žáků

  • ověřují společně s jinými metodami efektivitu vyučovacího procesu i celkové práce učitele

  • umožňují přesněji klasifikovat

  • jsou relativně objektivnější, zmenšují rozdíly v podmínkách

  • šetří čas učitele i žáka a navíc výsledky jsou statisticky zpracovatelné

  • bývá jim vytýkáno, že vedou k mechanickému klasifikování, že potom učitelé opomíjejí jiné metody zkoušení a spoléhají na testy. Nedostatkem je i to, že málo respektují pedagogickou stránku, přeceňují výsledky práce učitele na úkor školní zdatnosti žáka. Žák může být přeceněn nebo poškozen na základě účinnosti práce učitele.

Některé druhy didaktických testů:

  • standardizované připraveny profesionálně

  • nestandardizované, připravené učitelem

  • techniky písemné písemná forma

  • ústní úkoly čteny, diktovány

  • měření výkonů technická, tělesná, umělecká

Pozorování

  • Tato metoda patří mezi jednu z nejdůležitějších v rámci celé pedagogické diagnostiky.

  • Učitel má totiž možnost sledovat dlouhodobě žákův vývoj – vnímá ho celý den, týden, školní rok a uvědomuje si žákovy reakce na úspěch i neúspěch.

  • Metoda pozorování spočívá v záměrném a plánovitém vnímání, které je cílevědomě zaměřeno k dosažení určitého cíle.

Pozorování orientační (volné)

  • u tohoto druhu pozorování není stanoven předmět pozorování

  • Pozornost pozorovatele je upoutána nějakou nápadností, rysem, jevem, jednáním apod.

  • Takové pozorování je neúmyslné, spíše náhodné a nepodléhá žádným pravidlům. Pozorovateli je pouze známo, že má sledovat určitou situaci, ale neví, co v ní má hledat a na co konkrétně se soustředit

  • V rámci školní třídy tak učitel může sledovat sociální chování skupiny žáků a zapisovat si jejich obsah i způsob každého projevu a vztahu, jakým tonem řeči mluví, kdo s kým komunikuje, pokud dochází ke konfliktům, tak o jaké druhy konfliktu se jedná.

Pozorování systematické (zaměřené)

  • tento druh je omezen a řízen již stanoveným plánem či schématem

  • Učitel svou pozornost upíná k výskytu jednotlivých hledisek a neregistruje údaje, jež nejsou významné pro jeho pozorovací účel

  • Tato metodika má výhodu ve zpřesnění a zjednodušení úkolu, tím pádem dochází i k úspoře času a energie.

  • U skupiny žáků ve třídě lze touto metodikou pozorovat např. množství a kvalitu kooperativního nebo kompetitivního chování.

a) krátkodobé pozorování (např. konflikt o přestávce) – může dát zároveň podnět k dlouhodobému pozorování;

Témata, do kterých materiál patří