učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Didaktické testy mají proti ústnímu zkoušení některé výhody:
lze prozkoumat látku nebo její důležitý úsek i podle potřeby, aniž by byly zvýšeny nároky na čas
umožňuje provádět vnitřní diferenciaci žáků podle vědomostí
jsou také dílčí diagnostickou metodou pro určování schopností a nadání žáků
ověřují společně s jinými metodami efektivitu vyučovacího procesu i celkové práce učitele
umožňují přesněji klasifikovat
jsou relativně objektivnější, zmenšují rozdíly v podmínkách
šetří čas učitele i žáka a navíc výsledky jsou statisticky zpracovatelné
bývá jim vytýkáno, že vedou k mechanickému klasifikování, že potom učitelé opomíjejí jiné metody zkoušení a spoléhají na testy. Nedostatkem je i to, že málo respektují pedagogickou stránku, přeceňují výsledky práce učitele na úkor školní zdatnosti žáka. Žák může být přeceněn nebo poškozen na základě účinnosti práce učitele.
Některé druhy didaktických testů:
standardizované připraveny profesionálně
nestandardizované, připravené učitelem
techniky písemné písemná forma
ústní úkoly čteny, diktovány
měření výkonů technická, tělesná, umělecká
Pozorování
Tato metoda patří mezi jednu z nejdůležitějších v rámci celé pedagogické diagnostiky.
Učitel má totiž možnost sledovat dlouhodobě žákův vývoj – vnímá ho celý den, týden, školní rok a uvědomuje si žákovy reakce na úspěch i neúspěch.
Metoda pozorování spočívá v záměrném a plánovitém vnímání, které je cílevědomě zaměřeno k dosažení určitého cíle.
Pozorování orientační (volné)
u tohoto druhu pozorování není stanoven předmět pozorování
Pozornost pozorovatele je upoutána nějakou nápadností, rysem, jevem, jednáním apod.
Takové pozorování je neúmyslné, spíše náhodné a nepodléhá žádným pravidlům. Pozorovateli je pouze známo, že má sledovat určitou situaci, ale neví, co v ní má hledat a na co konkrétně se soustředit
V rámci školní třídy tak učitel může sledovat sociální chování skupiny žáků a zapisovat si jejich obsah i způsob každého projevu a vztahu, jakým tonem řeči mluví, kdo s kým komunikuje, pokud dochází ke konfliktům, tak o jaké druhy konfliktu se jedná.
Pozorování systematické (zaměřené)
tento druh je omezen a řízen již stanoveným plánem či schématem
Učitel svou pozornost upíná k výskytu jednotlivých hledisek a neregistruje údaje, jež nejsou významné pro jeho pozorovací účel
Tato metodika má výhodu ve zpřesnění a zjednodušení úkolu, tím pádem dochází i k úspoře času a energie.
U skupiny žáků ve třídě lze touto metodikou pozorovat např. množství a kvalitu kooperativního nebo kompetitivního chování.
a) krátkodobé pozorování (např. konflikt o přestávce) – může dát zároveň podnět k dlouhodobému pozorování;