učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
téma inscenace vyžaduje pochopení podstaty jednotlivými aktéry, dostatečnou motivaci
žákům napomáhá vytvořit si osobní postoje a myšlenky
je třeba zajistit, aby si žáci dobrovolně mohli zvolit roli, ev. od ní odstoupit nebo si ji vyměnit se spolužákem.
Horák uvádí tři stupně inscenace:
Strukturovaná inscenace – účastníci znají jen popis výchozí situace a aktéři rámcovou charakteristiku své role
Nestrukturovaná inscenace – účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace a inscenace se rozvíjí dle aktérů
Mnohostranná inscenace – všichni účastníci jsou aktéry. Větší skupiny je možné rozdělit na menší skupiny. Každá skupina pak dostane popis výchozí situace.
Didaktické hry (hra se stává motivačním činitelem, možno použít ve všech předmětech)
Komplexní výukové metody
Frontální výuka
Skupinová a kooperativní výuka
Partnerská výuka
Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků
Kritické myšlení
Brainstorming (po oznámení problému každý z účastníků bezprostředně bez dalších úvah a zábran vysloví svůj nápad na možné řešení problému. předpokládá určité znalosti a dovednosti k danému tématu)
Projektová výuka
Výuka dramatem
Otevřené učení
Učení v životních situacích
Televizní výuka
Výuka podporovaná počítačem
Sugestopedie a superlearning
Hypnopedie
Volba metody s ohledem na její efektivitu
Pyramida učení
− vztahující se k vyučovacím metodám a procento zapamatování u jednotlivých výukových metod (Obst, Kalhous, 2002).
Kooperativní výuka
jedná se o spolupráci mezi členy malých skupinek
podporuje výkon žáků např. zlepšování paměti, lepší argumentaci, dedukci apod., slovní zásobu a plynulost řeči, komunikaci s ostatními a volbu strategie při řešení obtížných situací.
žáci se pak ve skupinách učí a sami se zdokonalují, aby na konci tohoto procesu uměli úkol úspěšně vyřešit sami.
kooperativní výuka musí být učitelem zvolena tak, aby z ní žáci měli větší užitek než při samostatné práci.
Znaky kooperativní výuky:
1. Práce tváří v tvář – třída je rozdělena do několika skupin, které jsou „namíchány“ ze žáků nadanějších i pomalejších
2. Vazba mezi žáky – žáci se učí vzájemně. Jednotlivec je úspěšný jen tehdy, pokud uspěje skupina. A naopak. Pokud tedy práci jeden člen skupiny „vzdá“, skupina nemá šanci uspět.
3. Odpovědnost jednotlivce – každý žák by měl mít ve skupině své místo a prostřednictvím spolupráce by mělo docházet k jeho rozvoji. Ze vzájemného učení by měli mít užitek všichni členové skupiny
4. Spolupráce žáků – učení se daří v případě, že žáci ve skupinách dovedou spolupracovat
5. Reflexe skupinové činnosti – úspěch skupiny závisí také na tom, že se členové skupiny zvládnou dohodnout na prvcích úkolu, například co v prezentaci ponechat a co změnit
