učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Neverbální komunikace
Neverbální komunikace bývá také označována jako řeč těla, nonverbální anebo mimoslovní komunikace
Je to proces dorozumívání se mimoslovními prostředky
Dělení neverbální komunikace podle zaměření:
mimika = výraz tváře – štěstí X neštěstí, radost X smutek, zájem X nezájem
vizika = oční kontakt
gestika = pohyb rukou
haptika = komunikace prostřednictvím doteků
posturologie = postoj těla, sdělování prostřednictvím celého těla
kinezika = sdělování pohybem těla, např. uchopování předmětů, podání
proxemika = vzdálenost jednoho člověka od druhého
proxemický tanec (uhýbání od člověka)
řeč symbolů a obrázkových znaků = může se kouřit, nemůže se kouřit
Problémové komunikace ve školním prostředí
- Narušení běžného a efektivního sdělování, ztížené dorozumění
- Může vznikat mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem nebo mezi žáky navzájem
Komunikace s problémovými typy žáků
Agresivní žák
- Může jít o fyzickou nebo verbální agresi, pasivně-agresivní chování
- Příčiny: frustrace, poruchy chování, domácí problémy, potřeba pozornosti
- Zásady komunikace:
Zůstat klidný, neoplácet agresi
Udržet si autoritu, ale neponižovat
Vymezit jasná pravidla a důsledky
Mluvit klidně, stručně, věcně
Nabídnout možnost se vyjádřit, ale ve vhodném čase a prostředí
Úzkostný žák
- Projevuje se strachem z neúspěchu, nízkým sebevědomím, pasivitou
- Zásady komunikace:
Posilovat sebedůvěru, chválit i malé pokroky
Dát prostor a čas na vyjádření
Vytvářet bezpečné, podporující prostředí
Vyhnout se zesměšňování, srovnávání
Depresivní žák
- Apatie, pokles výkonnosti, nezájem, izolace
- Zásady komunikace:
Projevit zájem, naslouchat bez nátlaku.
Nabídnout podporu, motivovat k malé aktivitě
Nesnižovat pocity („to přejde“, „nevymýšlej si“)
V případě závažných příznaků spolupracovat s výchovným poradcem, školním psychologem nebo rodiči
Komunikace s rodiči žáků
Obecná pravidla efektivní komunikace s rodiči
Respekt, partnerský přístup, empatie
Věcná, srozumitelná a konkrétní komunikace
Otevřenost, ale zároveň profesionalita
Aktivní naslouchání, neverbální podpora
Pravidelný kontakt, nejen při problémech
Zachování důvěrnosti (ochrana informací o žákovi)
Jednání s obtížným rodičem
- Může být agresivní, přehnaně ochranitelský, odmítající spolupráci, emocionální
- Strategie:
Neeskalovat konflikt = zachovat klid, nenechat se vyprovokovat
Jasně formulovat fakta a důkazy = konkrétní situace, hodnocení, zápisy
Vymezit hranice chování = nenechat si líbit urážky
Hledat společný cíl – blaho dítěte
Vést záznamy z jednání, v případě potřeby mít přítomného svědka = výchovný poradce, zástupce školy
Otázka
Výukové metody, jejich kategorizace, volba metod s ohledem na jejich efektivitu. Kooperativní výuka. Odměny a tresty.