Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Neverbální komunikace

  • Neverbální komunikace bývá také označována jako řeč těla, nonverbální anebo mimoslovní komunikace

  • Je to proces dorozumívání se mimoslovními prostředky

Dělení neverbální komunikace podle zaměření:

  • mimika = výraz tváře – štěstí X neštěstí, radost X smutek, zájem X nezájem

  • vizika = oční kontakt

  • gestika = pohyb rukou

  • haptika = komunikace prostřednictvím doteků

  • posturologie = postoj těla, sdělování prostřednictvím celého těla

  • kinezika = sdělování pohybem těla, např. uchopování předmětů, podání

  • proxemika = vzdálenost jednoho člověka od druhého

  • proxemický tanec (uhýbání od člověka)

  • řeč symbolů a obrázkových znaků = může se kouřit, nemůže se kouřit

Problémové komunikace ve školním prostředí

- Narušení běžného a efektivního sdělování, ztížené dorozumění

- Může vznikat mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem nebo mezi žáky navzájem

Komunikace s problémovými typy žáků

Agresivní žák

- Může jít o fyzickou nebo verbální agresi, pasivně-agresivní chování

- Příčiny: frustrace, poruchy chování, domácí problémy, potřeba pozornosti

- Zásady komunikace:

  • Zůstat klidný, neoplácet agresi

  • Udržet si autoritu, ale neponižovat

  • Vymezit jasná pravidla a důsledky

  • Mluvit klidně, stručně, věcně

  • Nabídnout možnost se vyjádřit, ale ve vhodném čase a prostředí

Úzkostný žák

- Projevuje se strachem z neúspěchu, nízkým sebevědomím, pasivitou

- Zásady komunikace:

  • Posilovat sebedůvěru, chválit i malé pokroky

  • Dát prostor a čas na vyjádření

  • Vytvářet bezpečné, podporující prostředí

  • Vyhnout se zesměšňování, srovnávání

Depresivní žák

- Apatie, pokles výkonnosti, nezájem, izolace

- Zásady komunikace:

  • Projevit zájem, naslouchat bez nátlaku.

  • Nabídnout podporu, motivovat k malé aktivitě

  • Nesnižovat pocity („to přejde“, „nevymýšlej si“)

  • V případě závažných příznaků spolupracovat s výchovným poradcem, školním psychologem nebo rodiči

Komunikace s rodiči žáků

Obecná pravidla efektivní komunikace s rodiči

  • Respekt, partnerský přístup, empatie

  • Věcná, srozumitelná a konkrétní komunikace

  • Otevřenost, ale zároveň profesionalita

  • Aktivní naslouchání, neverbální podpora

  • Pravidelný kontakt, nejen při problémech

  • Zachování důvěrnosti (ochrana informací o žákovi)

Jednání s obtížným rodičem

- Může být agresivní, přehnaně ochranitelský, odmítající spolupráci, emocionální

- Strategie:

  • Neeskalovat konflikt = zachovat klid, nenechat se vyprovokovat

  • Jasně formulovat fakta a důkazy = konkrétní situace, hodnocení, zápisy

  • Vymezit hranice chování = nenechat si líbit urážky

  • Hledat společný cíl – blaho dítěte

  • Vést záznamy z jednání, v případě potřeby mít přítomného svědka = výchovný poradce, zástupce školy

  1. Otázka

    1. Výukové metody, jejich kategorizace, volba metod s ohledem na jejich efektivitu. Kooperativní výuka. Odměny a tresty.

Témata, do kterých materiál patří