učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funkce trestů
Napravit škodu – trest je aktem spravedlnosti – dítě má porozumět své vině; trest vyžaduje od dospělých klid a rozvahu – trestat za provinění, ne za své negativní pocity (dospělých) a zklamání.
Zabránit opakování – trest má korigovat chyby – selhává např. u dětí s psychickou deprivací, nadměrně impulzivních…
Zbavit viníka pocitu viny – trest uložit co nejdříve – vede to o vymizení pocitu viny, pocitu úlevy.
Důsledky traumatizace dítěte v jeho vývoji
Učí násilí.
Ničí jistotu pocitu bezvýhradné lásky, bezpečí a přijetí.
Je příčinou úzkosti v očekávání dalšího útoku na dítě.
V dítěti vyvolává zlobu, vztek, touhu po pomstě.
Snižuje citlivost a soucit.
Učí dítě, že si nezasluhuje respekt, úctu, že je bezcenné.
Učí dítě, že k dobru se dopracuje přes trest.
Učí dítě, že trápení se ignoruje.
Učí dítě, že trest a násilí jsou projevy lásky.
Učí dítě k popírání pocitů.
V dospělosti inklinují k černobílému vidění světa, netoleranci minorit, jsou ochotni se slepě podřídit agresivní autoritě, problémy řeší násilím
Školní třída jako sociální skupina: Vývoj školní třídy (koheze). Typy školního kolektivu (nový, částečně nový, dle přijatých norem atd. – charakteristika). Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě. Dynamika skupiny – definice a prvky skupinové dynamiky.
Školní třída jako sociální skupina
- Školní třída je malá primární sociální skupina, jejímž jádrem jsou žáci (a nepřímo učitel)
- Skupinu spojuje společný cíl = vzdělávání, trávení času ve škole a vytváření mezilidských
vztahů
Charakteristiky školní třídy jako skupiny
Relativně stálé složení
Pravidelný kontakt členů
Vznikají v ní neformální vztahy
Vyvíjí se skupinová struktura a normy chování
Vzniká v ní atmosféra, klima a koheze
Vývoj školní třídy (koheze)
Koheze
- Míra soudržnosti skupiny = jak moc jsou členové spojeni, jak silně se identifikují se
skupinou a jaký mají zájem setrvávat v ní
Fáze vývoje třídního kolektivu (dle B. Tuckmana – upraveno pro školní prostředí)
Forming (formování)
Skupina se seznamuje, hledá si místo, členové se chovají opatrně, čekají na vedení, důležitý je první dojem, začínají se tvořit první vazbyStorming (bouření)
Objevují se konflikty, rozdílné názory, boje o pozice, skupina hledá rovnováhu mezi individualitou a skupinovou identitouNorming (normalizace)
Vznikají společné normy, pravidla, role, posiluje se koheze a spolupráce, skupina se stabilizujePerforming (kooperace)
Skupina funguje efektivně, má pevnou strukturu, členové spolupracují, identifikují se se skupinouAdjourning (ukončení)
Fáze rozchodu = např. na konci školního roku či studia, může být provázena emocemi, reflexí, nostalgií
Typy školních kolektivů a jejich charakteristika