Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Dítě tohoto typu stojí často v opozici, proti všem a všemu

  • Protestuje proti dospělým, rodičům i učitelům, kamarádům, sourozencům, proti celé společnosti

  • Je stále nespokojeno a dává to najevo

  • Také ono má snížené sebevědomí, a zároveň má pocit, že mu nikdo nerozumí

  • Buď vyrušuje nebo zcela již rezignovalo, ztratilo motivaci a odmítá jakoukoliv školní činnosti

  • Nedělá školní úkoly a nepřipravuje se

  • Jeho školní výkony bývají velmi nevyrovnané, hodnocení průměrné až podprůměrné

Podpora pro toto dítě:

  • nutná podpora a řád!!!

  • nutná profesionální pomoc (poradenství - individuální, skupinové, rodinné);

  • projevovat empatii;

  • nabídnout konfrontaci a zodpovědnost;

  • nesnižovat jim laťku (může být interpretováno jako ztráta důvěry v jejich schopnosti!);

  • vztah s mentorem (velice důležité!).

  1. Nadané dítě s určitou vývojovou poruchou (nejčastěji se specifickou vývojovou poruchou učení.)

  • Tyto děti bývají velmi nadané, ale jejich školní výsledky tomu zdaleka neodpovídají

  • Jejich školní zadání bývají často nedokončena, nejsou schopny pracovat pod časovým tlakem a bojí se jakéhokoliv selhání

Podpora pro toto dítě:

  • používat různá měřítka úspěchu

  • zjistit, jak dítě funguje ve třídě

  • zajistit hodnocení v rámci jeho kurikula

  • ptát se dítěte

  • zdůrazňovat talent, brát ohledy na postižení;

  • Většinou jsou hodnoceny jako žáci s průměrnými schopnostmi

  1. Autonomní nadané dítě (nezávisle učící se nadaný

  • Toto dítě bývá velmi nezávislé, vystačí si samo se sebou.

  • Je schopno riskovat, má velmi pozitivní sebehodnocení a využívá školní vzdělávací systém tak, aby z něj sám měl co nejvíc užitku

Podpora pro toto dítě:

  • více podpory, ne méně!

  • pomoc při zvládání sociálních a psychologických těžkostí související s jejich úspěchem

  • naučit je, jak mají sami sebe řídit

  • vytvořit podpůrný tým

  • najít mentora

Disproporce ve vývoji nadaných

  • U nadaných jedinců může docházet k různým disproporcím ve vývoji

  • Ve výuce se tyto disproporce mohou jevit jako neschopnost – např. sestavení aparatury v chemii, slabé výkony v Tv.

  • Nebezpečí frustrace – nepochopení ze strany učitele, rodičů.

  • Dvojí výjimečnost – nadané děti s určitým hendikepem (dislexie, ADHD…).

čtyři etapy identifikace NŽ(Davis, Rimm, 1998):

  1. Navržení na základě testu = žák je vybrán na základě výsledků standardizovaného testu (IQ, výkonnostní testy)

  2. Navržení učitelem = návrh konzultuje učitel, který žáka dobře zná (nejlépe třídní), využívá dlouhodobé pozorování

  3. Alternativní cesty = nominace od rodičů, vrstevníků, samotného žáka (např. přihlášení do soutěže), nebo test tvořivosti

  4. Závěrečný návrh (tzv. bezpečnostní krok) = konzultace s ostatními učiteli, aby se předešlo subjektivnímu zkreslení od jednoho učitele, zajišťuje objektivitu

Témata, do kterých materiál patří