učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dítě tohoto typu stojí často v opozici, proti všem a všemu
Protestuje proti dospělým, rodičům i učitelům, kamarádům, sourozencům, proti celé společnosti
Je stále nespokojeno a dává to najevo
Také ono má snížené sebevědomí, a zároveň má pocit, že mu nikdo nerozumí
Buď vyrušuje nebo zcela již rezignovalo, ztratilo motivaci a odmítá jakoukoliv školní činnosti
Nedělá školní úkoly a nepřipravuje se
Jeho školní výkony bývají velmi nevyrovnané, hodnocení průměrné až podprůměrné
Podpora pro toto dítě:
nutná podpora a řád!!!
nutná profesionální pomoc (poradenství - individuální, skupinové, rodinné);
projevovat empatii;
nabídnout konfrontaci a zodpovědnost;
nesnižovat jim laťku (může být interpretováno jako ztráta důvěry v jejich schopnosti!);
vztah s mentorem (velice důležité!).
Nadané dítě s určitou vývojovou poruchou (nejčastěji se specifickou vývojovou poruchou učení.)
Tyto děti bývají velmi nadané, ale jejich školní výsledky tomu zdaleka neodpovídají
Jejich školní zadání bývají často nedokončena, nejsou schopny pracovat pod časovým tlakem a bojí se jakéhokoliv selhání
Podpora pro toto dítě:
používat různá měřítka úspěchu
zjistit, jak dítě funguje ve třídě
zajistit hodnocení v rámci jeho kurikula
ptát se dítěte
zdůrazňovat talent, brát ohledy na postižení;
Většinou jsou hodnoceny jako žáci s průměrnými schopnostmi
Autonomní nadané dítě (nezávisle učící se nadaný
Toto dítě bývá velmi nezávislé, vystačí si samo se sebou.
Je schopno riskovat, má velmi pozitivní sebehodnocení a využívá školní vzdělávací systém tak, aby z něj sám měl co nejvíc užitku
Podpora pro toto dítě:
více podpory, ne méně!
pomoc při zvládání sociálních a psychologických těžkostí související s jejich úspěchem
naučit je, jak mají sami sebe řídit
vytvořit podpůrný tým
najít mentora
Disproporce ve vývoji nadaných
U nadaných jedinců může docházet k různým disproporcím ve vývoji
Ve výuce se tyto disproporce mohou jevit jako neschopnost – např. sestavení aparatury v chemii, slabé výkony v Tv.
Nebezpečí frustrace – nepochopení ze strany učitele, rodičů.
Dvojí výjimečnost – nadané děti s určitým hendikepem (dislexie, ADHD…).
čtyři etapy identifikace NŽ(Davis, Rimm, 1998):
Navržení na základě testu = žák je vybrán na základě výsledků standardizovaného testu (IQ, výkonnostní testy)
Navržení učitelem = návrh konzultuje učitel, který žáka dobře zná (nejlépe třídní), využívá dlouhodobé pozorování
Alternativní cesty = nominace od rodičů, vrstevníků, samotného žáka (např. přihlášení do soutěže), nebo test tvořivosti
Závěrečný návrh (tzv. bezpečnostní krok) = konzultace s ostatními učiteli, aby se předešlo subjektivnímu zkreslení od jednoho učitele, zajišťuje objektivitu